Handboek supervisie en intervisie
Gebonden Nederlands 2000 1e druk 9789058980021Samenvatting
U heeft een vak geleerd (psychotherapie, personeelswerk, maatschappelijk werk, management consultancy) en gaat professioneel met uw cliënten om. Wat moet u dan met supervisie? Komt dan een collega met hetzelfde vak aan u uitleggen wat u jegens uw cliënten allemaal fout doet? Nee. Maar iedere vakman met cliënten ziet zichzelf geconfronteerd met mysteries, onzekerheden en twijfels.
Een goede supervisor gaat niet ongeduldig zoeken naar antwoorden en oplossingen maar gaat in een constructief collegiaal debat, dat vooral productief en inspirerend kan zijn doordat de antwoorden juist 'terloops' en 'toevallig' worden gevonden door de gesprekspartners samen. Zeker is dat in een goede supervisie veel 'kennis'Als ballast wordt ontdekt, veel 'ervaring'Als risico tot vooroordelen wordt ontmaskerd, veel 'objectiviteit'Als afstandelijkheid wordt herkend. Twee zien meer dan één. En dat is belangrijk want cliënten zijn belangrijk.
De indruk van terloopsheid in de interventies van de supervisor moet overigens niet leiden tot de veronderstelling dat supervisie een koud kunstje is. Het is gedeeltelijk een kunst, gedeeltelijk een (geenszins gemakkelijke) vaardigheid. Dit boek is praktijktheoretisch van opzet. In de visie van de auteurs is supervisie een proces dat gericht is op het verhelderen en optimaliseren van de werkelijkheidsconceptie van de supervisant, waarbij de supervisor de supervisant als mede-onderzoeker ter zijde staat.
Het boek is niet alleen geschikt voor beroepsbeoefenaars maar juist ook voor mensen die nog een beroepsopleiding volgen. Het boek behandelt naast supervisie ook de (verwante) intervisie.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Supervisie
1. Supervisie: een didactische methode
2. De praktijk als leerstof: ervaring opdoen en ervaren worden
3. Procestheorie
4. Enkele wetenschapstheoretische en -filosofische overwegingen
5. Supervisie en reflectie
6. Emotionele reacties 1, de supervisant
7. Emotionele reacties 2, de supervisor
8. Over evalueren en beoordelen in supervisie
9. Andere begeleidingsvormen
10. De narratieve dialoog tussen supervisor, supervisant en cliënt
11. Begeleid ervaringsleren en organisatieontwikkeling in professionele organisaties
12. Groepssupervisie
13. Werken met kinderen en adolescenten; supervisie en opleiding
14. Supervisie en werkbegeleiding bij postdoctorale praktijkopleidingen in de gezondheidszorg
15. Ervaringen van supervisanten: wat weten we ervan?
16. De opleiding van supervisoren
17. Een visie op intervisie
18. Intervisiegroepen in gesprek
19. Intervisie als instrument van personeelsbeleid
20. Aanbevelingen voor het optimaliseren van intervisie
21. Overige literatuur relevant voor intervisie
Personalia
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan