Deel 1 Introductie
1 Inleiding
2 Total Performance Scorecard
3 efqm als leidraad voor de tps-zelfevaluatie
4 tps evaluatiecriteria en evaluatie-instructies.
Deel 2 tps-zelfevaluatie
5 Formuleren van de Persoonlijke Balanced Scorecard en voortdurende persoonlijke verbetering
5.1 Mijn persoonlijke missie zegt iets over wie ik ben
5.2 Mijn persoonlijke visie zegt iets over waar ik naar toe wil
5.3 Mijn kernrollen vertellen iets over mijn relaties met anderen
5.4 Mijn persoonlijke kritische succesfactoren vertellen iets over wat mij uniek maakt
5.5 Mijn persoonlijke doelen hebben betrekking op de resultaten die ik wil bereiken om mijn persoonlijke ambitie te realiseren
5.6 Mijn persoonlijke prestatie-indicatoren evalueren hoe goed ik mijn doelen bereik
5.7 Mijn persoonlijke streefcijfers geven aan welke waarden ik binnen welk tijdsbestek wil halen
5.8 Mijn persoonlijke verbeteracties vertellen iets over hoe ik mijn doelen wil bereiken
5.9 De Plan-Do-Act-Challenge-cyclus wordt toegepast voor voortdurende persoonlijke verbetering
6 Formuleren van de Organisatorische Balanced Scorecard
6.1 De organisatorische missie vertelt iets over de reden van ons bestaan
6.2 De organisatorische visie vertelt ons waar we samen naar toe gaan
6.3 Organisatorische kernwaarden geven richting en steun aan het gedrag van mensen
6.4 Het ambitieontwikkelproces
6.5 Balans tussen persoonlijke en gemeenschappelijke ambitie
6.6 Bedrijfsethiek heeft betrekking op ethisch handelen van de organisatie conform hoge morele waarden, normen en principes
6.7 Organisatorische kritische succesfactoren vertellen iets over wat onze organisatie uniek maakt
6.8 Organisatorische doelen vertellen iets over welke resultaten wij willen bereiken om onze gemeenschappelijke ambitie te realiseren
6.9 Organisatorische prestatie-indicatoren bieden de mogelijkheid om de voortgang van de organisatorische doelen te meten
6.10 Organisatorische streefcijfers geven waarden aan die gehaald moeten worden
6.11 Organisatorische verbeteracties zijn maatregelen ter realisatie van de gemeenschappelijke ambitie
7 Communiceren en koppelen van de Balanced Scorecard en talentontwikkeling
7.1 De Organisatorische Balanced Scorecard wordt duidelijk naar iedereen gecommuniceerd
7.2 De Organisatorische Balanced Scorecard is gekoppeld aan de bsc van de afdelingen, teams en individuele prestatieplannen en pbsc van de werknemers
7.3 Het individueel prestatieplan is een overzicht van de gewenste resultaten behorende bij de functie waarover periodiek resultaatafspraken worden gemaakt
7.4 Functiegerichte competenties omvatten kennis en gedragingen waarover een individuele medewerker moet beschikken om de gemeenschappelijke ambitie te kunnen verwezenlijken
7.5 Het individueel prestatieplan en een set functiegerichte competenties vormen het vertrekpunt bij de talentontwikkeling van individuele medewerkers
7.6 Zelfleren en teamleren staan centraal
8 Voortdurende verbetering van producten, diensten en bedrijfsprocessen
8.1 Door evaluatie van onze klantgerichtheid kunnen we de klant beter begrijpen en worden onze producten en diensten beter afgestemd op de marktvraag
8.2 Ontwikkeling van producten en diensten zijn gebaseerd op concrete en meetbare eisen en verwachtingen van klanten
8.3 Het evalueren van bedrijfsprocessen
8.4 Voortdurende procesverbetering
9 Teamontwikkeling
9.1 Teamprestatie
9.2 Interpersoonlijke communicatie
9.3 Coachen
9.4 Effectief vergaderen
10 Het organiseren en beheersen van verandering
10.1 Organisatie van het verbeterproces
10.2 Omgaan met weerstand tegen verandering
10.3 Evaluatie en verandering van de organisatiecultuur
11 Resultaten
11.1 Klantgerichte resultaten
11.2 Persoonlijke resultaten
11.3 Maatschappelijke resultaten
11.4 Prestatieresultaten
Bijlage 1 Casus politie Heusden-Zolder: Total Performance Scorecard in de politiepraktijk
Bijlage 2 tps Soft
Bijlage 3 Evaluatie met de software ChangeManager Pro
Literatuur
Register
Over de auteurs