Lees verder
Markant spreker en docent Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur.
Meer over Patrick PetersenHandboek Engaging Content - Contentmarketing met WOW-effect!
Paperback Nederlands 2016 2e druk 9789059409248Samenvatting
De grootste uitdaging voor professionals die met contentmarketing aan de slag gaan, is het maken van aantrekkelijke ‘engaging’ content. Dit blijkt uit onderzoek van het Content Marketing Institute en MarketingProfs.
Veel contentmarketing werkt niet, omdat het simpelweg geen reactie los maakt. Het studie- en managementboek Engaging Content – contentmarketing met WOW-effect! behandelt de aansturing, curatie en creatie van effectieve content. Het Handboek ontrafelt belangrijke aspecten van content engagement en geeft antwoord op vragen als: Hoe betrek je een community met content? Hoe stop je emotie in content? Welke toegepaste psychologie zorgt voor een WOW-effect? Engaging Content is een boek dat is voorzien van een doordachte opbouw en veel voorbeelden. Het biedt honderden digitale bijlagen en doet handreikingen voor het maken van een contentplan.
Deze tweede editie is geactualiseerd en bevat ruim 30 pagina’s extra content. Bovendien maken de opdrachten in ieder hoofdstuk het tot een up-to-date studieboek. Het voorwoord is verzorgd door docent, auteur en onderzoeker René Boonstra. Experts Mischa Coster (mediapsycholoog en oprichter Grey Matters), Jaap van Zessen (consultant, analist en dataonderzoeker bij Buzzcapture), Rob Oostdam (consultant MC-Advisory), social media specialist Herman Couwenbergh en contentmarketeer Christian Slagter hebben bijdragen met WOW-effect geleverd.
Auteur Patrick Petersen – bekend als @Onlinemarketeer op Twitter – is door bureau Meltwater verkozen tot de nummer 1 contentmarketeer van Nederland. Petersen is ervaren online marketeer, internationaal spreker, docent, blogger, vlogger en intensief contentcreator. Hij is bestsellerauteur van onder andere het Handboek Online Marketing en Handboek ContentStrategie. Do you engage?
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Patrick Petersen
Inhoudsopgave
Voorwoord
Inhoudsopgave
1. Het format, het type en het gebruikersgedrag
1.1 Content en het format
1.2 Crossmedia en campagnes
1.3 Soorten content
1.4 Een contentclassificatie en contentarchetype
1.5 Contentmapping, contentvorm en stappenplan
Opdrachten hoofdstuk 1
2. Contentmarketing en het 3C-model
2.1 De essentie en evolutie van contentmarketing
2.1.1 Contentmarketing is niet nieuw
2.1.2 Content versus marketing, paid versus earned
2.1.3 50 veel gebruikte formats en contentvormen
2.2 Contentstrategieën en het 3C-model
2.2.1 De 3 C’s van een succesvolle contentstrategie
2.2.2 Consistentie en hyperconnecties
2.2.3 Context
2.2.4 Conversatie
2.3 Vier primaire contentstrategieën
2.4 EXPERT-INTERVIEW met contentmarketeer Christian Slagter van Slagter Media
Opdrachten hoofdstuk 2
3. Content engagement, en persuasive marketing
3.1 Empathie, engagement en factoren voor likeability
3.1.1 Eigenschappen van likeable personen
3.2 Passieve en actieve (social media) engagement
3.2.1 Passieve en actieve (social media) engagement
3.2.2 Vijf niveaus van social media engagement
3.3 Het ontstaan van (social media) engagement
3.3.1 Engagement is contextafhankelijk
3.3.2 Engagement is een psychologische staat
3.3.3 Engagement is een proces binnen relational exchange
3.3.4 Engagement is multidimensionaal
3.4 Content engagement en het delen van content
3.5 Content engagement en persuasive marketing
3.5.1 Herhaling
3.5.2 Mensen zoeken naar sociale bevestiging
3.5.3 Verbondenheid en consistentie
3.5.4 Likeability of voorkeur
3.5.5 Autoriteit
3.5.6 De creatie van schaarste
3.6 EXPERT-INTERVIEW met mediapsycholoog en ondernemer Mischa Coster MA MSc
Opdrachten hoofdstuk 3
4. De creatie van engaging content
4.1 Nederlands contentonderzoek
4.2 De waarden en engagement van content
4.3 De eerste stappen naar doordachte engaging content
4.3.1 Wat is de doelgroep, wie is de crowd?
4.3.2 Bepaal het archetype, doel, boodschap en waarde
4.3.3 Context: de plek waar je de content publiceert
4.3.4 De functie van een kanaal
4.3.5 Herhaal en bouw een band op
4.3.6 Niet voor jezelf, maar samen voor een sterk merk
4.3.7 Waak voor kwaliteit en wees van waarde
4.3.8 Kijk uit voor ‘hard sellen’ via content
4.4 Randvoorwaarden content engagement
4.5 Tien werkende contentvormen
4.5.1 Onderzoek en statistieken
4.5.2 Snackcontent, zoals een quote
4.5.3 Recensies
4.5.4 How-to’s (met tips)
4.5.5 Overzichten of (top)lijsten
4.5.6 Een soundbite
4.5.7 Interviews met experts of BN’ers
4.5.8 Case(studie)s
4.5.9 De meme of de inhaker
4.5.10 Infographics
4.6 De human engagementfactor ; het Business X-factor-model van Henkjan Smits
4.7 EXPERT-INTERVIEW met communicatie-wetenschapper en social media analyst Jaap van Zessen
Opdrachten hoofdstuk 4
5. Analyse en monitoring van engagement
5.1 Realtime trending topics en buzz
5.2 Het meten van het bereik, het sentiment, de interacties en de
communitygroei
5.3 Vermeldingen, sentiment, influence en de engagement
5.4 Professionele systemen
5.5 EXPERT-INTERVIEW met Herman (@Hermaniak) Couwenbergh
Opdrachten hoofdstuk 5
6. Het opstellen van een contentplan
6.1 Analyseer kanalen, content en doelgroep
6.2 Omschrijf de contentstrategie
6.3 Bepaal de doelen
6.4 Maak doelen hard en meetbaar
6.5 Bepaal het type content dat bij de strategie past
6.6 Concretiseer de waarde van de content
6.7 EXPERT-CASE met Rob Oostdam over analyses
BEGRIPPENLIJST
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan