Lees verder
Alex Straathof is opgeleid als psycholoog aan de Rijksuniversiteit Leiden. Hij is gepromoveerd bij Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op het in kaart brengen van cultuurveranderingen. Sinds 2011 geeft hij binnen de Hogeschool van Amsterdam leiding aan het lectoraat Management van Cultuurverandering.
Meer over Alex StraathofZoeken naar de kern van cultuurverandering
Inzicht, meten, sturen
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789059723320Samenvatting
Sturen op cultuur is voor managers geen eenvoudige opgave. Zij bevinden zich op een kruispunt van vele wegen zonder duidelijke bewegwijzering. Wetenschappers zijn het verregaand oneens over de vraag of een cultuurverandering haalbaar is. Onderzoekscommissies bevelen regelmatig aan, zonder overigens aan te geven hoe deze tot stand kan komen. Adviesbureaus profileren zich met aanpakken en interventies terwijl niet duidelijk is wat de effecten daarvan zijn. auteurs van managementboeken melden succesvolle cultuurveranderingen, terwijl anderen wijzen op het regelmatig mislukken van dit soort verandertrajecten. Zelfs het begrip cultuur blijkt niet eenduidig: sommigen hanteren een beperkte omschrijving, bij anderen lijkt het alsof ieder probleem te herleiden is tot de organisatiecultuur.
Cultuurverandering is een wetenschappelijke en praktische puzzel die nog moet worden opgelost. Er bestaan vragen over wat wel en niet behoort tot de organisatiecultuur, binnen welke kaders de oplossing voor cultuurverandering moet worden gezocht, hoe lang een traject duurt, welke interventies bepalend zijn, in hoeverre verschillende typen organisaties een eigen veranderaanpak vragen en op welke manier de cultuur en cultuurverandering kan worden gemeten.
In het proefschrift 'Zoeken naar de kern van cultuurverandering' geeft Alex Straathof antwoord op deze vragen. Inzicht in hoe een organisatiecultuur in elkaar steekt, leidt bij hem tot instrumentarium om de dagelijkse feiten en ervaringen met elkaar in verband te brengen en te meten. Hierdoor wordt het sturen van cultuurverandering een opgave die tastbaar wordt, die de nodige wegwijzers kent.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Daarin heeft hij goed nieuws voor managers die snel een cultuuromslag willen doorvoeren, want daarvoor heb je niet meer dan een half jaar nodig. Het recept is vrij eenvoudig. Vervang de hoofdrolspelers in de groepsarena, daardoor krijgt de organisatie een andere mindset (overtuigingen en waarden) en daardoor verandert het gedrag van de medewerkers in de organisatie. Enigszins gechargeerd is dit de theorie over cultuurverandering waar Straathof op uitkomt op basis van zijn promotieonderzoek.
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Alex Straathof
Inhoudsopgave
Samenvatting
Voorwoord
Deel 1 Cultuur en cultuurverandering in kaart gebracht
1. Op weg
2. Theoretisch landschap
Intermezzo 1: Is cultuurverandering mogelijk?
3. Cultuur gekarteerd
Intermezzo 2: Culturele kaart van Volendam
4. Cultuurtransformaties: ingrediënten voor een routeplan
5. Geaccidenteerd terrein: verschillen tussen publieke en private organisaties
Deel 2 Cultuurverkenningen en conclusies
6. Landmeter: een onderzoeksinstrument voor cultuur en cultuurverandering
7. Cultuurvernieuwing bij een uitvoerende overheidsorganisatie
8. Cultuurverbetering bij een bedrijf
9. Arenaverandering bij een politiek-bestuurlijke organisatie
10. De ligging van het land: deelconclusies en rivaliserende verklaringen
11. Einder: eindconclusies en vergezichten
Summary
Bijlagen
1. Woordenlijst voor cultuurgesprekken
2. Overzicht onderzoeksmethodieken
3. Quickscan Cultuur
4. Aanwijzingen voor laddering-interviewers
Literatuuroverzicht
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan