David Kok werkt sinds 1 juli 2013 bij de gemeente Almere als social media manager van de gemeenteraad.
Meer over David KokSociale gemeenten
De kracht van nieuwe media
Paperback Nederlands 2013 1e druk 9789059728059Samenvatting
De overheid worstelt. Met bezuinigingen en met zichzelf. De participatie-samenleving is nog heel ver weg. Bewoners hebben weinig vertrouwen in (lokale) politici en willen vaak niet participeren, want "er wordt toch niet geluisterd". Sociale media spelen hierin een steeds belangrijkere rol: communiceren gemeenten hiermee nu meer en beter met bewoners? Gebruiken zij de kracht van deze nieuwe media?
In 'Sociale gemeenten, de kracht van nieuwe media' neemt David Kok de lezer mee langs thema's als de kracht van online, het nieuwe communiceren, social cities en democratie 2.0. Voor het derde opeenvolgende jaar heeft hij daarnaast onderzoek gedaan naar het gebruik van sociale media. Door gemeenten en raadsgriffies in Nederland en door gemeenten in Engeland. Belangrijkste conclusie is dat de sociale media kanalen tot op heden vooral een hobby van de afdeling communicatie blijven.
Net als in zijn vorige boek 'Sociaal kapitaal', zijn de inhoudelijke hoofdstukken geschreven door mensen die werken in gemeenten, door sociale media adviseurs, mensen uit het bedrijfsleven en mensen uit het wetenschappelijk onderwijs. Het boek biedt daarmee een breed spectrum aan invalshoeken.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Beschouwing: innovatie en sociaal kapitaal – vooruitgang door buiten
gebaande kaders te treden
1. Onderzoeken
-Gemeenten: breng sociale media de hobby voorbij
-Op zoek naar de rol van de raadsgriffie
-Sociale media in de United Kingdom
-What's happening online? - 2013
2. De kracht van online
-De kracht van online
-Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
-Gemeente zoekt app
-Beelden zijn realiteiten waar je wat mee moet én kan
-Van strategie naar praktijk: een case uit Den Haag
3. Het nieuwe communiceren
-Het nieuwe communiceren
-De opmars van scrum: kansen voor communicatieve organisaties
-Gamification: de mens speelt!
-Van sociale media naar nieuw management: kleine stap, groot verschil
-De ambtenaar als ambassadeur – aan de slag met social business
4. Social Cities
-Hoe worden gemeenten 'Social Cities'?
-Omschakelen van zenden naar interactief
-Webcare: een dienstverleningskanaal erbij!
5. Voorkomen is beter dan genezen
-Voorkomen is beter dan genezen: archiveren van sociale media
-Sociale media: valkuilen en voordelen
6. Democratie 2.0
-Democratie 2.0
-Als je niet kunt delen, kan je ook niet vermenigvuldigen
-Elf trends voor de toekomst van digitaal vergaderen
-Civic crowdfunding: het gebeurt al, dus pak die kans
-Obama in de polder?
7. Crisiscommunicatie
-Crisiscommunicatie: samen verantwoordelijk voor de boodschap
-Sociale media in de nazorgfase: doen of laten?
-Koninklijke webcare
8. De open data hobby voorbij
-De open data hobby voorbij
-Data: brandstof van de stad van de 21ste eeuw
-Big data, Open data en nieuwe kansen voor bedrijvigheid
-Kudos krijg je nooit genoeg - van fiat geld naar alternatieve currencies
Tenslotte
Over David Kok
Dankwoord
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan