

Prof. dr. Cees Zwart (1934) was hoogleraar sociale pedagogiek aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en hoogleraar organisatieontwikkeling en menselijke kwaliteit aan de Katholieke Universiteit Brabant (Tias Business School).
Meer over Cees ZwartDe strategie van de hoop
Koerszoeken met integriteit
Paperback Nederlands 1995 9789060699645Samenvatting
Sinds 1989 - het jaar van de omwenteling - is veel in de wereld in beweging gekomen. Het neerhalen van de Berlijnse muur kan worden opgevat als een beeld voor de dramatische veranderingen die zich overal voordoen. Voor alles wat gisteren nog waar en terecht leek, blijkt vandaag het tegendeel te gelden. In deze maatschappelijke turbulenties dreigen mensen en instellingen hun koers kwijt te raken. Bij individuen leidt dat vaak tot gevoelens van machteloosheid, bij instellingen tot onzekerheid en onenigheid over het te volgen beleid.
In 'De strategie van de hoop - koerszoeken met integriteit' laat Zwart zien dat turbulentie geen negatieve omstandigheid hoeft te zijn. Om er de vruchten van te plukken is het echter nodig dat er een nieuwe houding ontstaat die wordt gekenmerkt door creatieve wendbaarheid en persoonlijke integriteit. Zwart gaat in zijn betoog in op de actualiteit in de belangrijkste domeinen van de maatschappij, (de economie, de politiek en het cultureel-wetenschappelijke leven) en laat zien dat de vele paradoxen vragen om een nieuwe ethische houding.
Dit boek is een hoopvol pleidooi voor authenticiteit, integriteit en betrokkenheid. Het gaat hierbij niet alleen om hooggestemde idealen, maar vooral om functionele sturingsprincipes die zowel op individueel als op institutioneel en maatschappelijk niveau een concrete betekenis kunnen hebben.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - de hoop als kracht
De toekomst ligt in de schoot der goden
Tussen dagdromen en alledaags zwoegen
Deel 2 - De hoop en de wereld van nu
De turbulente wending van het jaar 1989
Een rondreis door de economie en de politiek
Een rondreis door de cultuur
Deel 3 - de toekomst van de hoop
De nieuwe ethiek van de innerlijke stem
De hoop als kracht in individuen en organisaties
Drie maatschappelijke toekomstdromen
Terugblik. Een interview.
Literatuuropgave
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan