
Lees verder
Wanneer het over competentiemanagement gaat, heeft iedere manager zijn eigen beeld. De een spreekt haast automatisch van kerncompetenties, terwijl de ander vooral denkt aan eigenschappen van individuen. Het managen van competenties lijkt in uiteenlopende situaties een oplossing te kunnen bieden voor organisatievraagstukken. De praktijk laat zien dat organisaties vaak moeite hebben het concept vorm te geven.
Dit boek geeft met een conceptueel denkkader concrete (HRM)toepassingen en enkele praktijkcases aan hoe competenties binnen een organisatie te managen zijn. De auteurs beschrijven dat de kracht van competentiemanagement met name schuilt in een voortdurende dialoog tussen mens en organisatie. Deze relatie komt tot stand door kerncompetenties en competenties van medewerkers middels de inrichting van de organisatie aan elkaar te binden.
Competentiemanagement ziet er echter niet altijd hetzelfde uit. Het boek onderscheidt een viertal verschijningsvormen van competentiemanagement en illustreert hoe die er in de praktijk (van o.a. KPN en Sara Lee/DE) uit kunnen zien. Een blik op de toekomst van het onderwerp competentiemanagement wordt de lezer ook niet onthouden. Een zestal vooraanstaande deskundigen geeft haar visie op competentiemanagement in het jaar 2010.