Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Strategisch denken

Op zoek naar nieuwe helden

Paperback Nederlands 2006 9789070512613
Verkooppositie 1585Hoogste positie: 70
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

In de meeste handboeken wordt strategie vanuit een normatief perspectief gepresenteerd: hoe moet je een strategisch plan maken, hoe een analyse uitvoeren? Ten Bos breekt hier heel nadrukkelijk mee. Hij nodigt u uit niet na te denken wat strategie zou kunnen of moeten zijn, maar over wat strategie in de praktijk voor de beleidsmaker betekent. Voorwaarde voor zo'n reflectie is wel dat u het aandurft om ook alledaagse vanzelfsprekendheden onder vuur te nemen. Dit leidt soms tot wijsgerige, soms ook humoristische discussies over vragen als: kunnen managers eigenlijk wel keuzes maken, is het wel zinvol om lange sessies te besteden aan missies en visies, waarom wordt de rol van financiële informatie zo overschat in het strategische proces en hoe irrationeel is 'spontane' strategie?

De tekst is gelardeerd met anekdotes, praktijkvoorbeelden en biografische schetsen en de lezer wordt regelmatig op het verkeerde been gezet. Na lezing zult u echter niet alleen over strategie kunnen meepraten, maar ook plezier beleven aan een onderwerp dat vaak alleen met te plechtstatige ernst benaderd wordt.

Specificaties

ISBN13:9789070512613
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:254
Druk:4
Verschijningsdatum:5-2-2014

Lezersrecensies

3.9 van de 5
17 stemmen
3
5
3
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over René ten Bos

René ten Bos (1959) is hoogleraar filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen en honorary professor aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. Hij is voornamelijk geïnteresseerd in kritische management theorieën en heeft gepubliceerd over verschillende onderwerpen, zoals organisatie-ethiek, strategisch management en genderstudies. In de afgelopen jaren heeft René ten Bos lezingen en cursussen gegeven voor verschillende organisaties en bedrijven, waaronder Corus, Philips, AKZO, Stork, Vodafone, Rabobank, Ministerie van Justitie, verschillende ziekenhuizen, scholen, politieorganisaties. Van 1999 tot 2003 was hij redactielid van M&O (bekendste Nederlandstalige wetenschappelijk managementtijdschrift). Ook is hij redactielid geweest van het tijdschrift Filosofie in Bedrijf. Ten Bos is een bekende spreker voor zowel academisch als management publiek. Van zijn hand verschenen eerder bij Uitgeverij Boom onder meer: Het geniale dier (2008), Stilte, geste, stem (2011), Water (2014), Dwalen in het antropoceen (2017) en Extinctie (2019).

Andere boeken door René ten Bos

Inhoudsopgave

Voorwoord
Inleiding

1. De ziel van de organisatie
2. Bevelen en missies. De dreiging van de papieren tijger
3. Leiderschap, cultuur en het probleem van de dubbele tong
4. Ethiek en strategie, ofwel, hoe strategie voor de moraal buigt
5. Besluitvorming en strategie. Vuiltjes aan de rationele lucht
6. Nog een vuiltje aan de lucht: spontane strategie
7. Strategische schema's
8. Deelrationaliteiten: operatieons, marketing en human resources
9. Moeten en willen. Het 'ik' van Penrose
10. Strategie en ethiek. Ofwel, hoe de moraal buigt voor de strategie
11. Charismatisch leiderschap: Goddelijke gift of sociale relatie
12. Bevelen zonder angels
13. De organisatie van de ziel

Bibliografie

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Strategisch denken