De clusterorganisatie
Gebonden Nederlands 1993 9789071542749Samenvatting
Er wordt veel gepraat over de dood van de hiërarchie in de onderneming en over het ontstaan van een radicaal nieuwe onderneming. Leidinggevenden in het bedrijfsleven worden zich bewust van de verwachtingen van jonge, goed opgeleide werkkrachten en de behoefte aan meer inspraak op alle niveaus. Tal van schrijvers komen met inspirerende boeken over hoe het allemaal zal gaan en op vele universiteiten horen jonge studenten gretig alles aan over de fantastische nieuwe zakenwereld die zij zullen beerven.
Toch is er tot nu toe geen enkel boek geweest dat zowel een visie bood als een degelijke strategie, om het soort zakelijke organisatie tot stand te brengen dat kan floreren temidden van wereldwijde economische veranderingen en de concurrentie die moordend is als nooit tevoren. Quinn Mills laat zien waarom de hiërarchie en bureaucratie in grote ondernemingen niet opgewassen zijn tegen onze economie. Ze zijn geworden tot valstrikken die verlammend werken op de productiviteit en die op alle niveaus mensen beroven van hun enthousiasme.
De clusterorganisatie voorziet in een praktische, werkbare oplossing: de clusterorganisatie, een nieuwe en radicale manier van bedrijfsvoering. Clusters breken de kunstmatige muren af en daarmee hun verstikkende werking op de creativiteit, op innovatie, op de communicatie en de productiviteit. Gebaseerd op Mills' jarenlange ervaring als adviseur en onderzoeker van zakelijke en economische trends, laat het boek zien hoe managers hun onderneming kunnen helpen om los te breken uit de valstrik van de hiërarchie. De clusterorganisatie laat zien hoe ondernemingen als Du Pont, GE Canada en British Petroleum uit hun vaste patroon zijn gebroken en de organisatie van de toekomst hebben gecreëerd. Dat hebben ze hoofdzakelijk gedaan om drie redenen: ter beperking van de kosten en om de economische uitdagingen en de concurrentie aan te kunnen; om de betrokkenheid en motivatie van de werknemers blijvend te garanderen; en om te voorzien in een manier om investeringen in nieuwe technologische ontwikkelingen te laten resulteren in een toename van de productiviteit.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Onconventioneel leiderschap
1. De wisseltruc van de traditionele aanpak
2. Andere grondbeginselen: Enkele reis toekomst
3. De teugels laten vieren: De les van Gorbatsjov
4. Het is net een bijenkorf: hoe clusters samenwerking en een gezonde competitie bevorderen
5. Strak toezicht is uit de tijd: de revolutie bij British Petroleum
6. Het koppelen van strategie, structuur en attituden: de onderneming van de toekomst
Deel 2 - Wat managers kunnen doen
7. Clusters opzetten in zeven stappen
8. Wat zou je hier willen doen? - Overleven en gedijen in een clusterorganisatie
9. Nieuwe visies versus oude gewoonten: managementwerk ten behoeve van clusters
10. De vierde vorm: van bende naar hiërarchie naar matrix naar cluster
11. Rechthoeken en cirkels: kenmerkende organisatieschema's
12. Een andere rol voor de middle manager
13. Pionierswerk bij Du Pont
Deel 3 - Kansen voor de medewerkers
14. Empower mij: katalysatoren voor een cluster
15. Grotten en holen: de fysieke ruimte voor een cluster
16. Werken in clusters bij GE Canada
Nawoord
Noten
Index
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan