De productieve organisatie

Gebonden Nederlands 1996 1e druk 9789071542893
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

In dit boek brengt Weisbord een integratie tot stand van de theorieën en methoden van vooraanstaande vernieuwers in het management van de afgelopen 25 jaar. Zijn richtlijnen kennen daarbij drie thema's. Het eerste is dat onze zucht naar betrokkenheid ons aanzet tot samenwerking bij de verbetering van de economische en technologische aspecten van ons werk. Het tweede is dat de wereld zo snel verandert dat 'deskundigen' het niet kunnen bijhouden. en dat het moeilijk is het ene probleem op te lossen, zonder met die oplossing weer andere problemen op te roepen. Het derde thema is dat de spanningen die we ervaren wanneer we met anderen samenwerken, afkomstig zijn van onze eigen innerlijke dialogen: tussen gezag en onafhankelijkheid, tussen ons individualisme en de behoefte om ergens bij te horen. Weisbord laat zien hoe we eigenwaarde en inhoud kunnen verwerven wanneer we deze spanningen oplossen door iedereen te betrekken bij de verbetering van systemen in hun geheel. Hij geeft specifieke instructies voor de manier waarop mensen kunnen worden ingeschakeld bij het ontwerp van nieuwe werkmethoden, de ontwikkeling van nieuwe strategieën voor organisatieverbetering en de opbouw van samenwerkingsverbanden. Aan de hand van praktijkvoorbeelden onderstreept Weisbord dat er verandering moet komen in de theorie en praktijk van verandering, willen organisaties in de komende decennia effectief zijn.

Specificaties

ISBN13:9789071542893
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:400
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Inhoudsopgave

Voorwoord
Dankbetuiging
Inleiding - de ontdekking van de theorieën X en Y

Deel 1 - Op zoek naar de productieve organisatie

1. Scientific management opnieuw bekeken: het verhaal van de twee Taylors
2. Raadgevend ingenieur: Taylor vindt een nieuw beroep uit
3. Lewin, de praktische theoreticus
4. De lerende organisatie: Lewins nalatenschap aan het management
5. McGregor en de wortels van organisatie-ontwikkeling
6. Terug naar 'The Human Side of Enterprise': een nieuwe kijk op de theorieën X en Y
7. De ondergang van het Taylorisme: Emery, Trist en de sociotechnische revolutie
8. Open systemen en het nieuwe paradigma: Emery en Trist geven een nieuwe beschrijving van het begrip 'organisatie'

Deel 2 - Transformaties: van theorie naar praktijk en van praktijk naar theorie

9. Actie als bijdrage aan onderzoek: de wegenkaart van Lewins praktijktheorie
10. Methoden voor diagnose en actie: kiekjes maken en speelfilms opnemen
11. Een andere kijk op organisatieverbetering: advieswerk in een nieuw perspectief
12. De verbetering van systemen als geheel: alternatieven voor het rapport-dat-in-de-onderste-la-verdwijnt

Deel 3 - nieuwe praktijktheorieën leren toepassen

13. Management- en advieswerk van de 'derde golf': een nieuwe praktijktheorie
14. De toekomst uitvinden: zoekstrategieën ter verbetering van systemen
15. Nieuwe vormen van teamwork: arbeidsverhoudingen in een snel veranderende wereld
16. Taakontwerp: nieuwe structuren voor leermogelijkheden en zelfregulering
17. Management en advieswerk voorbij de ontwerpbeperkingen: een 'derde golf'-project

Nawoord
Kiezen tussen paradigma's: hoe moeten we verder?
Literatuur
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        De productieve organisatie