
Lees verder
Ir. W.F.J. Verhoeven studeerde electrotechniek aan de TH Eindhoven en daarna Sociale Wetenschappen aan de UvG.
Meer over de auteursWe hebben eeuwenlang een zwaar accent gelegd op de ratio. Primaire impulsen als emoties hebben we lang naar de achtergrond gedrongen. Daarvoor was geen plaats in een wereld waarin verstandig gehandeld wordt.
Hoe anders is het nu. Emoties mogen getoond worden. Emoties zijn zelf handelswaar geworden. We verkopen geen producten meer, maar beleving. Er is sprake van een emotiemarkt en het acteren daarin noemt men wel emotiemanagement. Een term die we tien jaar geleden als een contradictio in terminis beschouwd zouden hebben.
Rond emotie en gevoel hangt altijd nog een waas van metafysische vaagheid. In dit boek halen de schrijvers die vaagheid weg. Modern hersenonderzoek heeft aangetoond dat emoties en ratio veel minder gescheiden zijn dan we vroeger altijd gedacht hebben. De evolutie heeft ons emoties bezorgd als snelle handelingspatronen. We hebben als het ware ook onze eigen automatische piloot. Aan intuïtie is ook niets vaags. Het is onze eigen supersnelle Google-zoekmachine.
Van nature (of van culture?) staan we nogal argwanend tegenover dit snelle denkwerk. We zijn grootgebracht met opmerkingen als 'bezint eer gij begint' en 'goed werk heeft tijd van doen'. Zorgvuldigheid is in onze opvattingen een functie van de tijd en van rationale verklaringen. De rationaliteit van het moderne hersenonderzoek noopt de auteurs om die opvattingen te herzien. De recent verworven kennis kunt u als manager ook toepassen. De auteurs geven daartoe vele handreikingen.