
Lees verder
Het boek is bedoeld voor leidinggevenden in het primair en voortgezet onderwijs. Het inleidende en verbindende hoofdstuk is van AVS-voorzitter Petra van Haren. Daarnaast is er een inleiding door Jan Heijmans, vertegenwoordiger van Stichting De Brink, en Job Christians, directeur van Onderwijs Maak Je Samen.
De auteurs van de diverse hoofdstukken bieden met de verschillende bijdragen in deze unieke uitgave perspectieven op actuele thema’s. Leidinggeven aan een cultuur van vertrouwen, aan een cultuur van verandering, aan collegiaal leren, aan datagestuurd werken, in de digitale wereld, aan het leren in de klas en leidinggeven aan het onderwijs van morgen zijn de onderwerpen die de revue passeren. Deze worden belicht aan de hand van praktische voorbeelden en (wetenschappelijke) inzichten van grote denkers als Sahlberg, Fullan en Hargreaves.
Als schoolleider heb je indirect invloed op de leerling en zijn ontwikkeling, maar een directe invloed op het welbevinden en de betrokkenheid van je teamleden. Onderwijs vraag om leiderschap met lef, dat ruimte biedt en wat meer verbeelding vraagt. In dit boek beschrijven de auteurs in negen hoofdstukken, op basis van State of the art theorie, praktische tips en treffende voorbeelden, actuele thema’s waarmee schoolleiders van nu de nodige uitdagingen (kunnen) ervaren. De themakeuze is gebaseerd op alles wat de auteurs horen en proeven in hun werk als trainer, opleider of adviseur, maar is vooral ingegeven door (inter)nationale onderwijsontwikkelingen.