

Sijmen van Wijk (1950) is publicist en strateeg op het snijvlak van innovatie en communicatie.
Meer over de auteursAmbitie onder de kaasstolp
Tweegesprekken over de toekomst van Nederland
Gebonden Nederlands 2008 1e druk 9789079812011Samenvatting
In 'Ambitie onder de kaasstolp' kruisen topwetenschappers en topondernemers de degens over de toekomst van Nederland. In sprankelende tweegesprekken komen fundamentele vragen aan bod. Hoe koppelen we excellente wetenschap aan slimme marktinnovaties? Hoe kan Nederland meeliften op de groei van opkomende economieën? Hoe positioneren we Nederland? Dit boek maakt duidelijk dat we in Nederland een uitstekende uitgangspositie hebben. Als we excellente wetenschap, excellent onderwijs en excellent ondernemerschap met elkaar weten te verbinden, zijn er kansen voor een derde Gouden Eeuw.
Uit 'Ambitie onder de kaasstolp':
'Het beeld van een zero sum game, waarbij de groei van de Chinese economie elders tot krimp leidt, is onterecht. Er komen nieuwe kansen voor iedereen. Echte vraag is wie welk stuk van de taart krijgt.'
- Harry Hendriks, CEO Philips Nederland
'Het overheidsapparaat zou eens goed gereorganiseerd moeten worden. Als ik mijn bedrijf zou leiden op de manier van een of twee eeuwen geleden bestond dat bedrijf echt niet meer.'
- Dick Boer, directievoorzitter Albert Heijn
Specificaties
Lezersrecensies
Over Sanne de Roever
Inhoudsopgave
Voorwoord: Ambities voor goud, prof. dr. Peter Nijkamp, voorzitter Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)
I. NEDERLAND ALS INNOVATIEVE ECONOMIE
1. De voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel
Tweegesprek drs. Harry Hendriks, CEO Philips Nederland - prof. dr. ir. Mick Eekhout, hoogleraar productontwikkeling Technische Universiteit Delft
2. Van brood naar pizza
Tweegesprek dr. Peter Berdowski, voorzitter raad van bestuur Koninklijke Boskalis Westminster NV - prof. dr. ir. Cees Buisman, hoogleraar milieutechnologie Wageningen Universiteit
3. Navigatielessen voor een betere toekomst
Tweegesprek drs. Harold Goddijn, CEO TomTom - prof. dr. Bert Meijer, hoogleraar organische chemie en universiteitshoogleraar moleculaire wetenschappen Technische Universiteit Eindhoven
II. GIDSLAND BIJ DUURZAME ONTWIKKELING
4. Knoflook is een mensenrecht
Tweegesprek Peter de Wit, president-directeur Shell Nederland - prof. dr. Rudy Rabbinge, universiteitshoogleraar duurzame ontwikkeling Wageningen Universiteit
5. In gevecht met de olieprijs en het broeikaseffect
Tweegesprek drs. Peter Bakker, CEO TNT Post - prof. dr. ir. Pier Vellinga, hoogleraar milieuwetenschappen Vrije Universiteit Amsterdam en hoogleraar klimaatveranderingen Wageningen Universiteit
6. Dat belerende vingertje mag wel weg
Tweegesprek drs. Feike Sijbesma, CEO DSM - prof. dr. Jos Kleinjans, hoogleraar milieugezondheidskunde Universiteit Maastricht
7. Boodschappen die naar meer smaken
Tweegesprek Dick Boer, CEO Albert Heijn - prof. dr. Mirjam van Praag, hoogleraar ondernemerschap en organisatie Universiteit van Amsterdam
III. BAKEN IN DE TIJD: NEDERLAND ONDERNEMERSLAND
8. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
Tweegesprek Ben Vree, CEO Smit Internationale - prof. dr. Bob de Wit, hoogleraar Strategic leadership Open Universiteit Nederland
9. Lang leve de kennisindustrie
Tweegesprek Wim van der Leegte, president-directeur VDL Groep - prof. dr. Henk Volberda, hoogleraar Strategic management & business policy Erasmus Universiteit Rotterdam
10. Wherever I lay my head that's my home
Tweegesprek mr. Ben Noteboom, voorzitter raad van bestuur Randstad Holding - prof. dr. Annelies Zoomers, hoogleraar International development studies Universiteit Utrecht en bijzonder hoogleraar internationale migratie Radboud Universiteit Nijmegen
11. Fietsen op de Mont Ventoux
Tweegesprek ir. Piet van Schijndel, lid raad van bestuur Rabobank Groep - prof. dr. Ruud Koning, bijzonder hoogleraar sporteconomie Rijksuniversiteit Groningen
IV. LAAT DUIZEND BLOEMEN BLOEIEN: TALENT VERDIENT EEN KANS
12. Boven het maaiveld
Tweegesprek Joop van den Ende, oprichter en president-commissaris Stage Entertainment - prof. dr. David De Cremer, hoogleraar sociale psychologie Universiteit van Tilburg
13. Prikkelen in de kraamkamer
Tweegesprek ir. Hans Hemels, managing director Hay Group - prof. mr. dr. Paul van der Heijden, hoogleraar internationaal arbeidsrecht en rector magnificus Universiteit Leiden
14. Zijn de plafonds zachter geworden?
Tweegesprek ir. Nicole Malherbe, directeur procurement Alfa Delta Compendium - prof. dr. Saskia Keuzenkamp, bijzonder hoogleraar emancipatie in internationaal vergelijkend perspectief Vrije Universiteit Amsterdam
DURF TE KIEZEN: WETENSCHAP EN BEDRIJFSLEVEN TREKKEN SAMEN OP
15. Investeren in het merk Nederland
Tweegesprek dr. Hans Wijers, voorzitter raad van bestuur AkzoNobel - prof. dr. Robbert Dijkgraaf, universiteitshoogleraar mathematische fysica Universiteit van Amsterdam en president Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen
16. Altijd weer die vreselijke financiële discussies
Tweegesprek ir. drs. Hans Smits, president-directeur Havenbedrijf Rotterdam - prof. dr. Suzanne Hulscher, hoogleraar waterbeheer Universiteit Twente
17. Geen woorden maar daden
Tweegesprek mr. Sylvia Roelofs, directeur ICT~Office - prof. dr. ir. Guus Berkhout, hoogleraar geophysics en innovatiemanagement Technische Universiteit Delft
18. Een kwestie van vertrouwen
Tweegesprek mr. Bernard Wientjes, voorzitter VNO-NCW - dr. Sijbolt Noorda, voorzitter VSNU
Uitleiding: Weg onder de kaasstolp!, dr. Alexander Rinnooy Kan
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan