Aan de slag met levensfasenbeleid
Van afdelingsfoto naar actiefilm
Ingenaaid Nederlands 2006 2e druk 9789080952720Samenvatting
Nederland verkleurt langzamerhand van groen naar grijs. Mensen zullen meer jaren van hun leven moeten werken. Daarom is het belangrijk dat medewerkers van alle leeftijden vitaal, gezond en met plezier hun werk kunnen doen. Voor veel organisaties is dat reden om in hun personeelsbeleid steeds meer aandacht te besteden aan wat medewerkers precies beweegt en wat zij belangrijk vinden in hun werk.
De kenmerken van de levensfasen waarin medewerkers verkeren zijn een goed hulpmiddel voor leidinggevenden om een gezonde balans te creëren tussen de capaciteiten en wensen van de medewerkers en de organisatiebelangen. Als de leidinggevende jaarlijks toetst of de arbeidsbeleving van de medewerkers, de doelen van de afdeling en organisatie en de teamgenoten nog goede bij elkaar passen zullen er weinig medewerkers ontsporen. Iedere levensfase heeft zijn eigen aandachtspunten. Het is dus maatwerk.
Anieta Scholten reikt in dit boek leidinggevenden een praktische methode aan om medewerkers geschikte te houden voor de organisatie. De methode zorgt voor een goede verbinding met alle reeds bestaande personeelsinstrumenten. Het is niet ingewikkeld, niet nieuw, maar zeer praktisch en... het werkt! Aan de slag dus!
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Voorwoord
Inleiding
1. Wat is levensfasenbeleid?
2. Vorm geven aan levensfasenbeleid
3. De gesprekken
4. Van de afdelingsfoto naar een actiefilm
5. De levensfasen.
6. De rol van de medewerker
7. De rol van de leidinggevende
8. De rol van de afdeling Personeel en Organisatie
9. Levensfasenbeleid in de praktijk
Bijlagen
1. Ingrediënten voor het gesprek met de medewerkers
2. Schema voor verslaggeving
Literatuur
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan