Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
, ,

Positief leiderschap

De brug naar opzienbare resultaten

Gebonden Nederlands 2009 9789081461917
Niet leverbaar.

Samenvatting

2009, de wereld in crisis en Europa en Nederland voelen de gevolgen aan de lijve. Maar ja, schuld of niet, managers zullen ermee moeten werken. Èn ze zullen er wat aan moeten doen! Nu streven veel managers ernaar leiders te zijn, die zich richten op de problemen op te lossen. Daar is op zich niets mis mee ze zijn er ook voor aangenomen, maar het betekent dat ze zich vooral concentreren op fouten, op onderpresteren en op negatieve zaken. Echt inspirerend is dat niet. Bovendien fouten herstellen, wil vaak zeggen dat de middelmaat de norm wordt. Iemand die slecht fietst, zal nooit de tour winnen, fouten uit Vista halen betekent nog niet dat het een alternatief wordt voor XP en alleen de hypotheekrente afschaffen zorgt evenmin voor een gezonde woningmarkt.

In tijden van crisis heeft het management de mond vol van samen op de blaren zitten en dus vragen TNT-post (maart 2009), British Airways (mei 2009) en Avebe (juli 2009) offers van hun personeel. En werkt dat? Vergeet het maar, het zorgt alleen maar voor meer spanning en nog slechtere prestaties. Zou het anders kunnen? Het antwoord is ja. En het is ook niet moeilijk en al vaker met succes toegepast. Het gaat om aandacht, medeleven, begrip en werken met de positieve krachten in de organisatie. Het gaat erom aandacht te geven aan uitzonderlijk presteren, aan bijzondere medewerkers en daarop voortbouwen, erover communiceren, de effecten ervan goed zichtbaar maken, succes vieren en saamhorigheid creëren. Maar goed, dat weten we in ons hart ook wel, maar hoe doet u dat in tijden van crisis. Wel, Kim Cameron vertelt dat in dit boek. En hij doet dat op een praktische, begrijpelijke en direct toepasbare manier, met voorbeelden uit de Verenigde Staten en uit Nederland.

Specificaties

ISBN13:9789081461917
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:95
Uitgever:roAg
Druk:1
Hoofdrubriek:Leiderschap

Expertrecensies (3)

Aldert Dreimüller | 21 december 2009
Ik heb 'Positief leiderschap' gelezen vanuit de positie van iemand die enkel projectmatig leiding geeft en dus vooral met leiding ontvangen te maken heeft. Ik ben ervan overtuigd dat de leiderschapsstijl van managers zeer bepalend is voor de cultuur van een organisatie en dat een positieve benadering tot betere resultaten én meer tevreden werknemers leidt.Lees verder
Theo van der Tak | 16 november 2009
Agnes Jongerius is de machtigste vrouw van Nederland. Bizar eigenlijk, want ze is niet in staat gebleken de SER tot een constructief voorstel te verleiden. In het nieuws heeft ze eigenlijk alleen maar nee geroepen. Balkenende heeft zijn dag niet, en praat Nederland de put in bij de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer.Lees verder
José Otte | 26 oktober 2009
In tijden van crisis heeft de leiding van een organisatie de mond vol van samen op de blaren zitten en daarom vragen ze offers van hun personeel. Het blijkt dat dit niet werkt, maar gelukkig kan het ook anders. Het gaat dan om aandacht, medeleven, begrip en werken met de positieve krachten in een organisatie.Lees verder
Alle expertrecensies (3)

Lezersrecensies

4.0 van de 5
3 stemmen
0
3
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Kim Cameron

Kim S. Cameron is verbonden aan de Marriott School of Management van Brigham Young University. Hij adviseert multinationale ondernemingen, overheids- en onderwijsinstellingen op het gebied van veranderingsmanagement en organisatieculturen.

Andere boeken door Kim Cameron

Over Aldert Dreimüller

Aldert Dreimüller is in 1975 afgestudeerd aan de TH Delft Bouwkunde, in 1978 aan de interfaculteit Bedrijfskunde (faculteit Bedrijfskunde RSM van de Erasmus Universiteit Rotterdam) en in 2008 aan deze universiteit gepromoveerd. Na zijn werkzaamheden als bedrijfskundige aan het Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid in Amsterdam (onderzoek naar het bouwproces en de bedrijfsvoering van projectontwikkelaars), was hij vanaf 1980 als projectcoördinator verbonden aan het ingenieursbureau DHV in Amersfoort, van 1985 tot 1990 hoofd van de afdeling Volkshuisvesting en Stadsvernieuwing in de gemeente Breda en tot 1996 directeur van corporatie VtV in Deventer. Hij is sindsdien als directeur van roAg (Rotterdamse Organisatie Advies Groep) actief als organisatieadviseur en interim-manager op strategisch niveau in de bouwnijverheid en de corporatiesector. Sinds 1977 zijn meer dan 200 artikelen van zijn hand verschenen in dagbladen en vakbladen en maakte hij van 1980 tot 2002 deel uit van de redactie van 'Renovatie & Onderhoud' met een maandelijkse column over volkshuisvesting en de bedrijfsvoering van non-profitorganisaties. Hij verzorgt lezingen, cursussen en gastcolleges. Met het opstellen van bedrijfsstrategieën, ondernemingsplannen en balanced scorecards heeft hij de afgelopen jaren ruime ervaring met het adviseren van bedrijven opgedaan. Hij is auteur en uitgever van managementboeken, waaronder een zevendelige boekenreeks over management, speciaal geschreven voor non-profitbedrijven, waaronder woningcorporaties.

Andere boeken door Aldert Dreimüller

Over Wil Foppen

Prof. dr Wil Foppen is directeur van de Universiteit Maastricht Business School en hoogleraar Strategisch leiderschap.

Andere boeken door Wil Foppen

Inhoudsopgave


Voorwoord

Auteurs

1. Positief leiderschap

De structuur van het boek en van Positief Leiderschap
2. Een positief organisatieklimaat
3. Positieve verhoudingen (relaties)
4. Positieve communicatie
5. Positieve betekenis(geving)
6. Het toepassen van positieve strategieën
7. Het ontwikkelen van positief leiderschap

Michigan Ross School of Buisness; Executive Education
Maastricht University; School of Business and Economics

Literatuur
Voetnoten

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Positief leiderschap