Lees verder
Arno van Doorn is docent communicatiemanagement en organisatiekunde aan de HvA en docent strategisch communicatiemanagement-C bij Van der Hilst Communicatie. Hij promoveert aan de VU in Amsterdam. Arno heeft enkele publicaties op zijn naam staan, waaronder Communicatiekunde.
Meer over de auteursBedrijfscommunicatie voor de manager
Gebonden Nederlands 2012 1e druk 9789081681049Samenvatting
Communicatie heeft een belangrijke functie in de waardeketen van organisaties. De voortschrijdende globalisering, de nieuwe digitale communicatiemogelijkheden en de roep om steeds grotere transparantie noodzaakt organisaties in toenemende mate aandacht te besteden aan hun communicatiefunctie.
Communicatie wordt steeds meer een kritische succesfactor voor organisaties. De eisen aan de communicatie worden vrijwel elk jaar hoger. Een organisatie die de communicatie niet op orde heeft, verspeelt de gunst van het publiek en daarmee de legitimering van haar eigen bestaan.
Het managen van communicatie is niet alleen een specialistische functie maar vergt een integrale benadering vanuit het management van de organisatie. Dit betekent dat elke manager op de hoogte moet zijn van de bijdrage die communicatie kan leveren aan het functioneren van organisaties.
In bedrijfskundige opleidingen vormt communicatie een steeds belangrijker onderdeel van de studie. Hoe eerder en hoe beter managers kennis maken met het belang van een strategisch goed vormgegeven communicatiebeleid en de voordelen die het een organisatie kan opleveren, hoe beter die managers later in hun functioneren de communicatiefunctie op haar waarde weet te beoordelen.
Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van de manager en de bedrijfskundige die zicht willen krijgen op dan wel inzicht moeten hebben in het functioneren van de communicatiefunctie. Het boek is daarmee bij uitstek geschikt om te gebruiken in opleidingen voor bedrijfskundigen.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Arno van Doorn
Over Godfried Janssen
Over Désirée van Osch
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Deel I Communicatie: kennis en inzicht
2. Basisbegrippen en communicatietheorie
3. Middelen en media
Deel II Strategisch communicatiemanagement
4. Reputatiemanagement
5. Relatiemanagement
6. Issuemanagement
Deel III Communiceren met stakeholders
7. Communiceren met medewerkers
8. Communiceren met klanten
9. Communiceren met de overheid
10. Communiceren met aandeelhouders
11. Communiceren met de pers
12. Communiceren met actie- en belangengroepen
13. Communiceren met de arbeidsmarkt
14. Communiceren met communities
15. Communiceren met de burger
Deel IV Op de communicatieafdeling
16. Kennismaken met de communicatieafdeling
17. Onderzoek doen
18. Het communicatieplan
19. Het uitvoeren van communicatieactiviteiten
Literatuur
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan