Drs. Theo van Houten studeerde bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij werkt als hogeschoolhoofddocent Bedrijfseconomie voor de faculteit Economie en management (voorheen: HEAO) van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Meer over de auteursFinancial control van projecten
Waarde creëren met projecten
Paperback Nederlands 2013 9789081681094Samenvatting
'Financial control van projecten' voorziet projectleiders en projectcontrollers van bruikbaar bedrijfseconomisch gereedschap. Bedrijfseconomische methoden en technieken dragen namelijk bij aan het succes van een project, maar ze worden nog te weinig op een juiste manier ingezet.
Dit boek behandelt praktische bedrijfseconomische vraagstukken die zowel voorafgaand, tijdens en na afloop van projecten kunnen opspelen. Bijvoorbeeld: welke financiële afwegingen moeten er gemaakt worden, hoe moet een projectplanning vertaald worden in een begroting en wat is de huidige en toekomstige waarde van het project? Ook zijn de financiën een belangrijk aspect bij het verantwoorden van (tussentijdse) projectresultaten. De projectleider en de projectcontroller spelen een belangrijke rol bij die verantwoording. Dit boek geeft hiervoor handvatten.
De tekst in het boek is concreet en toepasbaar en aan de hand van veel voorbeelden wordt de achterliggende theorie verduidelijkt. Op die manier zijn de projectleider en de projectcontroller in staat om de bedrijfseconomische tools die worden aangereikt zo te gebruiken dat het project een succes wordt.
In het inleidende hoofdstuk worden projecten, projectsucces en de beheersaspecten van projecten besproken. Vervolgens worden de drie belangrijkste bedrijfseconomische onderwerpen rond projecten behandeld:
1. investeren en financieren van projecten;
2. planning en control van projecten;
3. verantwoorden van projectresultaten.
Kortom, een overzichtelijk boek waarin bedrijfseconomische methoden en technieken worden behandeld die (aankomende) projectleiders, (project)controllers en hun opdrachtgevers helpen bij het verbeteren van het succes van een project.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Joost Bakker
Inhoudsopgave
Voorwoord
Inleiding
1. Projectleider en project: eigenschappen en kenmerken
1.1 Kwaliteiten van de projectleider
1.2 Wat is een project?
1.3 Projectsucces
1.4 Projectbeheersing
Literatuur
2. Projectinvestering: beoordeling en financiering
2.1 Een project beginnen?
2.2 Stappenplan om een projectinvestering te beoordelen
2.3 Projectinvestering financieren
2.4 Financiële gezondheid van de organisatie beoordelen
Literatuur
3. Planfase: projectbesturing en -budgettering
3.1 Besturen van een project
3.2 Kosten en opbrengsten
3.3 Opstellen van een projectbegroting
3.4 Begroten en budgetteren
3.5 Methoden van budgetteren
Literatuur
4. Uitvoeringsfase: projectadministratie en administratieve organisatie
4.1 Gegevens vastleggen
4.2 Administratie
4.3 Administratieve organisatie
4.4 Slotopmerkingen
Literatuur
5. Check-fase I: traditionele verschillenanalyse
5.1 Project op koers?
5.2 Vormen van control
5.3 Verschillenanalyse
5.4 Interpretatie van de verschillenanalyses
5.5 Oorzaken van verschillen
Literatuur
6. Check-fase II: project balanced scorecard en earned value-methode
6.1 Wordt het project een succes?
6.2 Project balanced scorecard
6.3 Earned value-methode
Literatuur
7. Bijsturen van het project
7.1 Is bijsturen nodig?
7.2 Doorgaan met het project en de werkelijke uitvoering aanpassen
7.3 Doorgaan met het project en de planning of het budget aanpassen
7.4 Stoppen met het project
7.5 Leren, leren, leren
Literatuur
8. Projecten in de jaarrekening
8.1 Verantwoording afleggen
8.2 Projecten voor derden
8.3 Projecten uitgevoerd voor de eigen organisatie
Literatuur
Nawoord
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan