Berrie Abelen (1978) is mede-eigenaar van Adcorporate International dat zich sinds 2002 in meerdere Europese landen bezighoudt met het thema bedrijfsoverdracht.
Meer over Berrie AbelenBedrijf kopen? Bedrijf verkopen?
Een praktische handleiding voor de mkb-ondernemer
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789081755870Samenvatting
'Bedrijf kopen? Bedrijf verkopen?' is een praktische handleiding voor ondernemers die een bedrijf willen kopen of verkopen. Op een prettig leesbare manier komen alle aspecten aan de orde die te maken hebben met het kopen of verkopen van een bedrijf.
Uniek: Tweedelig omslagboek
Je kunt beginnen te lezen in het voor jou relevante deel. Draai je het boek om dan kun je lezen met welke zaken de andere partij te maken krijgt en welke overwegingen deze maakt. Hierdoor kan het traject van het kopen of verkopen van een bedrijf efficiënter worden doorlopen.
Niet geheel toevallig is het boek dan ook dusdanig opgebouwd dat je als lezer in beide delen eindigt bij hetzelfde punt. De basis voor een gedegen bedrijfsoverdracht en tevreden partijen is hiermee gelegd.
Kopen van een bedrijf
We beginnen met de manieren waarop je een geschikt bedrijf kunt vinden om over te nemen. Hierna staan we stil bij de juridische vormgeving van de overdracht. Moet je alleen de bezittingen van een bedrijf kopen of is het beter de aandelen en daarmee het gehele bedrijf te kopen?
De waarde van een bedrijf is een belangrijke factor bij het verkrijgen van financiering. Daarom geven we je inzage in de methoden die er bestaan om een bedrijf te waarderen en vertellen je waar je specifiek op moet letten om de aankoopsom binnen een redelijke termijn terug te verdienen. Ook besteden we aandacht aan de financiering van de overname en de mogelijke financieringsalternatieven.
Tenslotte besteden we in dit deel aandacht aan het onderhandelen, due diligence onderzoek en het opstellen van een intentieovereenkomst en verkoopovereenkomst.
Verkopen van een berdrijf
In dit deel komen de diverse onderdelen van het verkoopproces aan de orde. We richten ons op de verschillende opties die je hebt bij de keuze aan wie je het bedrijf wilt verkopen. Verder wordt ingegaan op de wijze waarop je kopers kunt vinden en binden en staan we stil bij het verkoopgereed maken van het bedrijf. Dat laatste aspect is nauw verbonden met de financiële privépositie van de verkoper.
Naast de materiële zijde van de verkoop besteden we ook aandacht aan de minstens zo belangrijke immateriële zijde zoals de kunst van het loslaten, het managen van emoties en het succesvol onderhandelen met een koper.
Kortom, dit deel is een steun in de rug bij wat voor veel ondernemers de meest ingrijpende gebeurtenis is in hun leven: afscheid nemen van je ziel en zaligheid.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
INLEIDING
Kopen van een onderneming
Twee delen
1. DOEL EN DROOM
-Zelfkennis
-Succesvol ondernemerschap
-Wat wil ik
-Zoekprofiel
-Hoe vind ik het juiste bedrijf
-Overnameadviseurs
-Adviseurs bij het kopen van bedrijven
-Een geschikt bedrijf in zicht?
-Denken als een verkoper
-Denken als een koper
2. JURIDISCHE VORMGEVING VAN DE OVERDRACHT
-Activa-passiva transacties
-Aandelentransactie
-Welke transactie?
-De kosten van een overname
3. WAARDERING VAN EEN ONDERNEMING
-Wanneer waarderen
-Meer dan de som van de activa
-Waarde en prijs
-Verband tussen koopsom en financiering
-Economische waarde
-Waarderingsmethoden
-Liquidatiewaarde
-Intrinsieke waarde
-Rentabiliteitswaarde
-Discounted Cashflowwaarde
-Immateriële activa
-Waar moet u als koper op letten?
4. FINANCIERING
-Financieringsalternatieven
-Eigen vermogen
-Externe investeerders
-Rol van de verkoper bij de financiering
-Bancair krediet
-Earn-out
5. ONDERHANDELINGEN EN DOCUMENTEN
-Onderhandelingen
-Informatiememorandum
-Geheimhoudingsverklaring
-Intentieovereenkomst
-Due diligence
-(Ver)koopovereenkomst
Tot besluit
Over de auteur
DEEL 2: BEDRIJF VERKOPEN
INLEIDING
Verkopen van een bedrijf
1. DOEL, VISIE EN EMOTIES
-Persoonlijke doelen
-De kunst van het loslaten
-Het managen van emoties
2. STRATEGISCHE OPTIES
-Verschillende processen
-Verschillende mogelijkheden
-Familieopvolging
-Management buy-out
-Management buy-in
-Strategische overname
-Hoe vind ik een koper?
-Hoe vind ik de juiste koper?
-Het eigen netwerk
-Welke adviseurs kunnen mij helpen?
3. VOORBEREIDING VAN DE OVERDRACHT
-Invalshoeken
-Verkoopklaar maken van de onderneming
-Checklist
-Financiële planning
-Balansmanagement
-Bedrijfspanden
-Lenen aan en lenen van de BV
-Lenen van de vennootschap
-Pensioenstructuren voor de DGA
-Pensioen in eigen beheer versus extern verzekeren
4. WAARDE VAN EEN ONDERNEMING
-Wanneer waarderen?
-Meer dan de som van de activa
-Waarde en prijs
-Waarde, winst en eigen vermogen
-Economische waarde
-Immateriële waarde
-Waardemanagement
-Waardecreatie of waardevernietiging?
-Zo doet u aan waardevermeerdering
5. VORMGEVING VAN DE VERKOOP
-Activa-passiva versus aandelen
-Activa-passivatransacties
-Fiscaliteit
-Activa-passiva of aandelen?
-Rol van de verkoper bij de financiering
-Achtergestelde lening
-Earn-out
6. ONDERHANDELEN EN PROCESMANAGEMENT
-Onderhandelen
-Informatiememorandum
-Geheimhoudingsverklaring
-Intentieovereenkomst
-Due diligence
-(Ver)koopovereenkomst
Tot besluit
Een rol als manager
Een rol als financier
Over de Auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan