Tast als leven
wederzijdse zorg als ethische betrekking
Paperback NL 2017 1e druk 9789081878128Samenvatting
De Gronings-Friese haptotherapeut en ethicus GOSSE A. POSTMA (1946) is sinds jaren werkzaam als zelfstandig therapeut en opleider aan de opleiding Haptonomiek Protacte. Na de kweekschool studeerde hij theologie en volgde opleidingen in het kader van psychotherapie en haptotherapie. In zijn masteropleiding aan de Rijksuniversiteit Groningen, met als hoofdrichting de Existentiële Zorg (cum laude), vormde zich de visie dat zorg noodzakelijkerwijs een wederzijds karakter heeft. Sterk geïnspireerd door het werk van de filosoof Emmanuel Levinas, wordt in dit boek Tast als leven; Wederzijdse zorg als ethische betrekking deze visie verder doordacht. Enerzijds, en misschien wel in de eerste plaats, is hierin de levensechte praktijk van het leven en werk van alledag terug te vinden. Hierin zijn de motieven voor het boek ontwikkeld en beproefd. Anderzijds biedt het boek een even diepgravende als brede inkijk in de intersubjectieve ruimte waarin mensen per definitie in een omgeving en in relatie leven. In het eerste hoofdstuk wordt in een historische uiteenzetting onmiskenbaar de vinger gelegd op het verdonkeremanen van het lichaam; verdonkeremanen ten faveure van de Idee als werkelijkheid. Daarna volgt het (mens)beeld van het, door geboorte, in relatie gestelde individu dat - in lijden en genieten tegelijkertijd - receptief blijft door en in het lichaam. Implicaties voor de ethiek kunnen niet uitblijven, waar de ethische betrekking, voortkomend uit de nataliteit, niet als norm kan worden gezien en waaraan we tegelijkertijd niet kunnen ontsnappen. Dit brengt het individu ertoe de eigen positie onophoudelijk te ondervragen en te onderzoeken. De ethiek in dit boek is fundamenteel, omdat de schrijver ermee aangeeft dat mensen te allen tijde 'antwoordelijk' zijn aan en in hun leven, zonder per se redelijk te oordelen.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan