

Michiel van der Molen (1955) houdt zich bezig met verandering. Hij werkte na zijn studies Bouwkunde, Spaans en ICT in uiteenlopende branches in verschillende landen aan veranderingen in de rollen van buurtopbouwwerker, projectleider, programmamanager, opdrachtgever, adviseur, docent, coach en auditor en als manager van projectmanagers.
Meer over Michiel van der MolenWerkset Batenmodellering
Inzicht in waardecreatie
Losbladig Nederlands 2013 9789082028409Samenvatting
Deze werkset hoort bij het boek Batenmanagement draait om mensen.
De perfecte ondersteuning van uw workshop voor slechts enkele euro's per workshop. Deze Werkset helpt stakeholders inzicht te krijgen in het waardecreatieproces van uw project of programma en hun individuele bijdrage daaraan.
Soms vragen mensen: waarom heb je deze werkset nodig, het kan toch ook wel met gewone post-it plakbriefjes? Als je in je eentje of met een klein groepje professionals een batenmodel wilt maken, dan kom je er ook met gewone post-its inderdaad wel uit. Je moet dan zelf iets verzinnen om de vijf elementen (producten, veranderingen, baten en lasten, en doelen) uit elkaar te houden. Weliswaar heb je meestal alleen gele en roze post-its, maar met enige fantasie is dat wel op te lossen, en dan ben je natuurlijk goedkoper uit.
Wanneer je in een interactieve sessie met een groep stakeholders werkt, waarvan de meesten geen of weinig kennis van batenmanagement hebben, dan is het een andere zaak. Mensen hebben al moeite genoeg om bijvoorbeeld het verschil tussen een verandering en een baat te begrijpen, en wanneer je mensen zelf met viltstift aan de gang laat gaan, dan blijkt men de verschillende elementen van een batenkaart (producten, veranderingen, baten, lasten en doelen) algauw door elkaar te halen. Dan helpt het enorm als op ieder briefje gedrukt staat wat het is. En kleuren zijn dan heel krachtig: ook iemand die op een paar meter van het whiteboard zit kan in een oogopslag zien welke producten of veranderingen er in een batenkaart voorkomen. Duidelijkheid is een voorwaarde voor commitment, en je doet zo'n workshop om commitment te creëren. De paar euro's per sessie die het kost om met professioneel ogende en duidelijkheid bevorderende plakbriefjes te werken lijken me dan een goede investering.
Wanneer je batenmanagement in een organisatie breder toepast, dan krijgen dezelfde mensen met verschillende batenmodellen te maken. Het is dan sowieso zeer verhelderend en herkenbaar als in elk batenmodel dezelfde kleurenconventie wordt gebruikt, in aansluiting op het boek: producten geel, veranderingen wit, baten groen, lasten rood en doelen blauw. Dit is waar de Werkset Batenmodellering voor gemaakt is.
Michiel van der Molen
Specificaties
Lezersrecensies
Geef uw waardering
Inhoudsopgave
-100 stuks BENEFIT/BAAT (groen),
-20 stuks DISBENEFIT/LAST (rood),
-50 stuks CHANGE/VERANDERING (wit)
-30 stuks ENABLER/PRODUCT (geel).
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan