Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Het Handboek Category Management

Breng scherpte in je categorie

Paperback Nederlands 2023 9789082232455
Voormalig top 100Totaal 33 dagen
Verkooppositie 1656Hoogste positie: 28
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis

Samenvatting

Retail is een grote branche, waar de ontwikkelingen mede gedreven door intense concurrentie heel snel gaan. Category Management is een relatief jong vakgebied, dat helpt voor een gezonde ontwikkeling van retailformules en hun leveranciers.

Dit handboek is bedoeld voor retailers, o.a. category managers, inkopers, space managers en formule managers, en voor alle commerciële mensen bij leveranciers en voor alle studenten in studierichtingen die met retail te maken hebben. Het is niet alleen voor mensen in de foodbranche, maar ook in andere branches zoals DHZ, non-food, drug en foodservice, kortom overal waar een shopper komt. Het boek is een praktisch leerboek, dat een combinatie is van praktijkgericht, commercieel beleidsvormend en wetenschappelijk onderbouwd.

De eerste editie, uitgekomen in 2008, heeft zich ontwikkeld tot het standaardwerk in Category Management. En hoewel de filosofie, het optimaliseren van categorieën vanuit het perspectief van de shopper en de winkelformule ongewijzigd is, zijn er enorm veel ontwikkelingen geweest in de afgelopen jaren, zoals de opkomst van online, de terugkeer van convenience winkels, blurring, flitsbezorging, digitalisering van de winkel, klimaat, inflatie… Dit alles heeft invloed op ons shoppergedrag. En die organisatie die daar goed op weten in te spelen zijn de winnaars in de markt.

Het Handboek Category Management is in 2022 geactualiseerd met onderwerpen als:
• hoe laat je je categorie groeien, vanuit shopper- en formuleperspectief;
• hoe werk je als retailer en leverancier optimaal samen;
• learnings vanuit de Corona periode;
• de opkomst van flitsbezorgers, digitalisering en e-commerce;
• méér aandacht voor duurzaamheid;
• nieuwe cases van o.a. Zeeman, Tony Chocolonely, Intergamma, Domino's en Dr. Oetker.

Specificaties

ISBN13:9789082232455
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:256
Druk:3
Verschijningsdatum:12-1-2023
Hoofdrubriek:Marketing
ISSN:

Lezersrecensies

5.0 van de 5
1 stem
1
0
0
0
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Evelyn van Leur

Evelyn van Leur heeft bedrijfskunde gestudeerd en is al 25 jaar actief op het commerciele vlak, vooral in Category Management. Evelyn is bekend met zowel de leverancier- als retailzijde in verschillende branches en werkte onder meer bij L’Oréal, Honig, Koninklijke De Ruijter en Pearle. In 2008 richtte ze de Category & Trade Company op met als doel retailers en leveranciers dezelfde taal te laten spreken. Door te denken en werken vanuit de shopper en de formule is groei te realiseren. De Category & Trade Company faciliteert en begeleidt de samenwerking tussen retailers en leveranciers. Het bedrijf werkt in verschillende branches en verzorgt trainingen, categorievisies en categorieplannen en begeleidt de implementatie en borging. De Category & Trade Company is actief in verschillende branches in de foodretail, maar ook in DHZ-, tuin, slijterij, vers en drug markt, kortom overal waar shoppers komen. Evelyn is daarnaast columnist voor FoodPersonality en geeft college aan de het Anton Jurgens Instituut van de HAS en Development Booster.

Andere boeken door Evelyn van Leur

Over Jan-Willem Grievink

Jan-Willem Grievink is al 40 jaar op beleidsniveau actief in de foodsector. Als boerenzoon kwam hij al jong in aanraking met een supermarktondernemer. Jan-Willem volgde opleidingen in marketing, bedrijfseconomie, journalistiek en general management. Sinds 2003 is hij directeur van het FoodService Instituut (FSIN) en als hoofddocent strategie en ontwikkeling verbonden aan EFMI Business School en de Masterclass Foodretail. Jan-Willem houdt zich continu bezig met veranderingsprocessen toegespitst op foodshopper- en ketenvraagstukken in de (inter)nationale levensmiddelenbranche. Hij heeft tientallen publicaties, studies en vakboeken op zijn naam staan. Jan-Willem was onder andere marketing manager bij de Nedac Sorbo Group, hoofdredacteur en directeur van de vakbladen Foodmagazine en NieuwsTribune en directeur bij de Prisma Food Group (met 400 supermarkten). Sinds 1998 is hij primair bezig met strategische veranderingen in de brede foodsector. Hij geeft zijn visie jaarlijks in tientallen presentaties, colleges, interviews met de landelijke pers en vakbladen.

Andere boeken door Jan-Willem Grievink

Inhoudsopgave

Voorwoord en inleiding

1. De spelregels van Category Management

2. Category Management in samenhang met het totaalbeleid
2.1 Het denken begint bij de shopper
2.2 De omgevingsanalyse
2.3 De kanalen zijn elkaars concurrenten
2.4 De formule presenteert een belofte, dus een merk
2.5 Een sterk formulemerk maakt keuzes

3. Een omgevingsanalyse maken
3.1 Waarom is een omgevingsanalyse onmisbaar?
3.2 Maatschappelijke trends hebben effect op het assortiment
3.3 Waardetrends van de consument onder de loep
3.4 Branchetrends onder de loep
3.5 Ontwikkelingen in markten en kanalen
3.6 Concurrentie analyse
3.7 De visie van de retailer
3.8 De vaardigheden en procesbekwaamheid van de retailer
Case: Maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Zeeman

4. De shopper
4.1 Shopper definitie en behoeften
4.2 Shopperanalyse
Case: McDonald’s Easy Order Kiosk
4.3 Shoppertrips
4.4 Shopper journey
4.5 Shopper onderzoek
4.6 Shopperactivatie
Case: Dr. Oetker vertaalt de needstates door naar de shopper journey

5. De winkelformule
5.1 Wat is een formule
5.1.1 Een formule moet modelleerbaar zijn
5.1.2 De formulestrategie op hoofdlijnen
5.1.3 Vier formuledoelstellingen
5.1.4 Een formule-analyse staat niet op zichzelf maar beïnvloedt de keten
5.1.5 De formule in de vorm van een scorecard
5.2 Positioneren moet je leren
5.2.1 Positioneren met vijf attributen
Case: Picnic: de online supermarkt 2.0
5.2.2 Positioneren met prijs en kwaliteit
5.3 De bouwstenen van een formule
5.4 Een overzicht creëren van potentiële leveranciers
5.5 Veranderingen de komende jaren

6. Zo bouw je een categorieplan
6.1 Het definiëren van categorieën
6.2 Categorierollen
6.3 Analyse van een categorie
6.4 De categorie doelstellingen
6.5 De categorie visie & strategie vaststellen
Case: Productontwikkeling door prototyping bij Domino’s Pizza
6.6 Category Management in Vers
6.7 Category Management in een online winkel
Case: Digitalisering en hi-tech in dienst van de verfshopper bij Intergamma
6.8 Tactieken en acties
6.8.1 Assortimentsopbouw en prijsstelling
6.8.2 De kracht van schappenplannen
6.8.3 Optimaliseren van promoties
6.8.4 De business case
6.8 Hoe gaan we implementeren
6.9 Implementeren van het categorieplan
6.10 De evaluatie van het plan
Case: Tony’s Chocolonely verduurzaamt de chocolade categorie

7. Category Management en de organisatie van de retailer & leverancier
7.1 Welke manier van inkopen zijn er?
7.2 Wat zijn de effecten van de inkoopstructuur van de retailer?
7.3 Trade marketing bij leveranciers
7.4 Hoe kiest een retailer zijn partners

8. Samenvatting in 25 vragen

Verantwoording, literatuurlijst en bronnen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het Handboek Category Management