Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Personeelsmanagement Samenwerken: de essentie
Samenwerken: de essentie
Samenwerken: de essentie
Eric Westra Eric Westra is werkzaam als teamcoach, managementtrainer en organisatieadviseur. Hij studeerde arbeids- en organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en was twee jaar als docent verbonden aan diezelfde universiteit. Meer over Eric Westra
Preview - Samenwerken, de essentie Justin van Lopik 27 january 2016 Organisatiepsycholoog Eric Westra laat in Samenwerken: de essentie zien hoe je samenwerkingsrelaties creëert waarin mensen zich met elkaar verbonden voelen.In deze preview legt hij uit welke problemen dat kan voorkomen, en wat het u oplevert. Lees het volledige artikel
Eric Westra

Samenwerken: de essentie

Creëer verbinding met inzicht in 12 psychologische behoeften

Paperback Nederlands 2015 9789082450408
5 beoordelingen
Verkooppositie 595627 dagen in de top 100
Vandaag voor 23:00 uur besteld, morgen in huis
23,50
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Lezersrecensies Interviews en artikelen Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Je staat onder grote druk om te presteren. Telkens zijn er weer nieuwe deadlines, uitdagende doelen en veeleisende opdrachtgevers. Elke dag moet je je weer opnieuw waarmaken. Dan is het verleidelijk om voorrang te geven aan je eigen belang en op een zakelijke, instrumentele manier met collega's om te gaan. Eenzaamheid en vervreemding van elkaar zijn het gevolg.

Organisatiepsycholoog Eric Westra laat in dit boek zien hoe je samenwerkingsrelaties creëert waarin mensen zich met elkaar verbonden voelen. Juist die onderlinge verbondenheid leidt tot succes. Want mensen die zich met elkaar verbonden voelen zijn creatiever, productiever en niet in de laatste plaats gelukkiger.

In 'Samenwerken: de essentie' koppelt Eric Westra inzichten uit zijn 25-jarige werkervaring aan bestaande, wetenschappelijk getoetste theorieën.

"Dit boek bevat vele zeer herkenbare voorbeelden van goede en slechte samenwerking in organisaties. Het biedt daarnaast bruikbare modellen en concrete richtlijnen om toe te passen in de praktijk. Bovendien is het vlot geschreven en gemakkelijk leesbaar. Ik kan het van harte aanbevelen!" - Prof. Dr. Rob Blomme, hoogleraar Organisatiegedrag aan de Nyenrode Business Universiteit.

Specificaties

ISBN13:9789082450408
Trefwoorden:organisatie, samenwerking, organisatiepsychologie, psychologie
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:290
Uitgever:Uitgeverij Nieuw Begin
Druk:1
Verschijningsdatum:22-12-2015
Hoofdrubriek:Personeelsmanagement

Expertrecensies (1)

Geert Vandamme | 16 februari 2016
Iedereen heeft baat bij een goede samenwerking. Niemand vertrekt naar zijn werk met het voornemen om de boel eens goed te saboteren. Waar is dan de oorsprong te vinden van moeilijke interne samenwerking in organisaties en bedrijven? Eric Westra, organisatieadviseur koppelt in ‘Samenwerken: De essentie’ meer dan vijfentwintig jaar werkervaring aan bestaande en getoetste theorieën over het thema.Lees verder

Lezersrecensies

4.6 van de 5
5 stemmen
3
2
0
0
0
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

preview
Preview - Samenwerken, de essentie
Eric Westra 27 januari 2016 Organisatiepsycholoog Eric Westra laat in Samenwerken: de essentie zien hoe je samenwerkingsrelaties creëert waarin mensen zich met elkaar verbonden voelen.In deze preview legt hij uit welke problemen dat kan voorkomen, en wat het u oplevert.
Artikel lezen
Alle interviews en artikelen (1)

Over Eric Westra

Eric Westra is werkzaam als teamcoach, managementtrainer en organisatieadviseur. Hij studeerde arbeids- en organisatiepsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen en was twee jaar als docent verbonden aan diezelfde universiteit. Sinds 1988 werkte hij voor diverse organisatie-adviesbureaus in de rol van adviseur, trainer en managementcoach. Vanaf 2013 is hij zelfstandig. Mensen bereiken succes als hun samenwerking zich kenmerkt door onderlinge verbondenheid. In veel organisaties wordt de samenwerking tussen mensen juist gekenmerkt door een zakelijke, instrumentele omgangsstijl, waarin partijen eerder hun eigen belang behartigen dan het algemeen belang. De interventies en werkwijzen van Eric zijn daarom gericht op het creëren van verbondenheid tussen mensen. Die verbondenheid ontstaat als mensen elkaars behoeften en emoties aanvoelen en erop inspelen. Eric’s boek 'Samenwerken de essentie' geeft de theoretische onderbouwing van zijn aanpak weer evenals voorbeelden van interventies bij voormalige opdrachtgevers. Voor meer informatie of om contact op te nemen: www.westra-advies.nl.

Andere boeken door Eric Westra

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Inleiding

DEEL I
Vier factoren die het gedrag van mensen op hun werk bepalen: behoeften, belangen, gevoelens en beleving
1. De twaalf behoeften die mensen proberen te vervullen op hun werk
Hoe het komt dat u op verschillende collega’s verschillend reageert.
1.1 Inzicht in psychologische behoeften als middel om gedrag te begrijpen
1.2 Twaalf psychologische behoeften die mensen in het contact met collega’s proberen te vervullen

2. ‘It is time to put on your management hat.’ Waarom de Challenger toch gelanceerd werd
Over het effect van belangen op ons gedrag; hoe behoeften en belangen samenhangen.
2.1 Hoe belangen tot irrationele beslissingen leidden
2.2 Context roept belangen op
2.3 Belangenanalyse als gedragsverklaring

3. De verslavende werking van positieve emoties
Hoe gevoelens ons gedrag sturen; hun relatie met behoeften.
3.1 Wat we van Amerikaanse soldaten in Afghanistan kunnen leren
3.2 Liefde ervaren tijdens een oorlog
3.3 Wat een medewerker nodig heeft om gemotiveerd te zijn
3.4 Gevoelens als de ultieme bekrachtigers van gedrag
3.5 De relatie tussen psychologische behoeften en gevoelens

4. Jouw waarheid is de mijne niet
Behoeften en belangen bepalen onze beleving van de werkelijkheid.
4.1 Ik zie ik zie wat jij niet ziet: selecteren
4.2 Kop in het zand: negeren
4.3 De strijd om de juiste waarheid: herinterpreteren

Intermezzo I
De vier factoren in hun onderlinge samenhang
Een overkoepelend model als middel om het gedrag van uw collega’s te begrijpen.

DEEL II
Kenmerken van goede samenwerking
5. Onverwachte samenhang
Mensen roepen gedrag bij elkaar op, en dragen zo bij aan het samenwerkingsprobleem waar ze last van hebben.
5.1 Hoe een stroomstoring in een supermarkt tot nieuwe inzichten leidde
5.2 Vraag en aanbod tussen mensen
5.3 Samenhang zien is moeilijk: eenvoudige verklaringen hebben onze voorkeur
5.4 Waar bent u verantwoordelijk voor, en waarvoor niet?

6. Wat we voor elkaar kunnen betekenen – maar ons niet realiseren
Welke behoeften van uw collega’s zijn het meest belangrijk om te vervullen?
6.1 De belangrijkste bron van welbevinden voor uw collega’s
6.2 De onschatbare waarde van het team
6.3 Managers hebben ook behoeften
6.4 Tops, Middles, Bottoms en Staf: vier partijen en hun gemiste kansen

7. Waar moet u naar toewerken, en waar moet u aan werken?
Gezonde, parasitaire en destructieve samenwerkingsrelaties.
7.1 Gezonde samenwerkingsrelaties
7.2 Parasitaire samenwerkingsrelaties
7.3 Destructieve samenwerkingsrelaties
7.4 Collusies

Intermezzo II
Van individuele analyse naar analyse van de interactie
Behoeften en belangen bepalen het patroon.

DEEL III
Manieren om samenwerking te verbeteren
8. De zegeningen van zelfonthulling
Hoe het bespreken van behoeften en belangen mensen dichter tot elkaar brengt.
8.1 Hoe twee mensen van elkaar vervreemd raakten
8.2 Wie had er gelijk?
8.3 Zelfonthulling als manier om dichter bij elkaar te komen
8.4 De methode: zelfonthulling in 6 stappen
8.5 Toepassing van de methode van zelfonthulling in de praktijk

9. Iedereen kan hardloper worden
Hoe blijvende gedragsverandering tot stand komt als gevolg van het vervullen van behoeften en behartigen van belangen.
9.1 Hoe zelfs ik toch nog een hardloper werd
9.2 Wat er nodig is voor blijvende gedragsverandering
9.3 De niet-sensitieve manager
9.4 Hoe kon het zo uit de hand lopen?
9.5 De methode: verleiden
9.6 Toepassing van de methode van verleiding in de praktijk

10. ‘Onze directeur is een dictator, mijn medewerkers zijn verwende kinderen’
Hoe u vijandsbeelden kunt gebruiken om samenwerking te verbeteren.
10.1 Hoe vijandsbeelden ontstaan
10.2 De winst van stigmatisering
10.3 De vertrouwenscrisis in het managementteam
10.4 De methode: interactioneel heretiketteren
10.5 Toepassing van de methode van interactioneel heretiketteren in de praktijk

11. Ken uzelve – maar wat moet u dan over uzelf weten?
Hoe inzicht in uw eigen fundamentele behoeften tot betere samenwerking leidt.
11.1 Hoe John F. Kennedy de wereldvrede een stap dichterbij bracht
11.2 Drie krachtige relationele boodschappen
11.3 De ongemotiveerde medewerkers
11.4 We zijn ons vaak niet bewust van onze behoeften
11.5 De methode: zelfinzicht met behulp van 20 vragen
11.6 Toepassing van de methode van zelfinzicht in de praktijk

Slotwoord
Dankwoord

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Computer Networking - A Top-Down Approach
    James Kurose
    Computer Networking - A Top-Down Approach
    € 85,19
  • Strategisch gedrag in netwerken
    Ernst ten Heuvelhof
    Strategisch gedrag in netwerken
    € 36,50
  • Het probleem samenwerken
    Duco Bannink
    Het probleem samenwerken
    € 30,50
  • Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement
    Chris Bakker
    Integrale kwaliteitszorg en verbetermanagement
    € 61,95
  • En nu die scriptie nog
    Marjan Palm-Hoebé
    En nu die scriptie nog
    € 9,95
  • Samen - Een pleidooi voor samenwerken en solidariteit
    Richard Sennett
    Samen - Een pleidooi voor samenwerken en solidariteit
    € 24,99

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Samenwerken: de essentie

        Samenwerken: de essentie
        Eric Westra
        /