Impactonderzoek
Samen in kaart brengen wat een leertraject oplevert
Paperback Nederlands 2021 9789083042336Samenvatting
Of het nu een korte workshop is, een omvangrijk leiderschapstraject of een e-learningmodule, de bedoeling is dat leerinterventies mensen helpen om effectiever te handelen in hun eigen werkpraktijk. In hoeverre dat doel wordt behaald is lang niet altijd duidelijk. Vaak krijgen deelnemers na afloop van het traject of de module wel een evaluatieformulier toegestuurd, maar beperkt de opvolging hiervan zich tot een samenvatting van antwoorden voor de trainers of begeleiders.
Leer- en ontwikkelactiviteiten zijn bedoeld om medewerkers beter toe te rusten voor het werk dat zij doen of gaan doen. Zij kunnen hier persoonlijk baat bij hebben, maar de organisatie mag er ook resultaten van verwachten. Impactonderzoek helpt om in kaart te brengen in hoeverre die verwachting wordt waargemaakt en om aanknopingspunten te vinden voor het versterken van de interventies zelf en de werkomgeving als geheel.
Dit handboek voor impactonderzoek laat zien hoe je de doorwerking van leertrajecten kunt evalueren. Het bevat een stappenplan voor een compleet impactonderzoek, maar er komen ook werkvormen aan bod die het mogelijk maken in korte tijd zicht te krijgen op de impact van een traject. Er is aandacht voor manieren om dit onderzoek samen met anderen te doen zodat het leren van de evaluatie al begint tijdens het onderzoek zelf. Hiermee is de kans het grootst dat de evaluatie ook leidt tot verbeteringen in de werkpraktijk en in de leerinterventies.
Het boek is gebaseerd op ervaring in tientallen impactonderzoeken in uiteenlopende sectoren zoals handel, industrie, zorg, onderwijs, dienstverlening en openbaar bestuur.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Leeswijzer
Hoofdstuk 1. Wat is impactonderzoek en waarom is het belangrijk?
1.1 Leren heeft nut als mensen anders gaan handelen
1.2 De impactmap brengt leren in verband met het werk
1.3 Een impactmap maken
1.4 Impactonderzoek helpt om de beoogde beweging te versterken
1.5 Pragmatische aanpak voor impactonderzoek
Hoofdstuk 2. Impactonderzoek doe je samen
2.1 Een relationele kijk op evaluatie
2.2 De onderzoeker als trekker van de evaluatie
2.3 Opdrachtgever zorgt voor inbedding in de werkcontext
2.4 Ondersteuners in alle soorten en maten
2.5 Deelnemers aan de leerinterventie maken impact in hun werkpraktijk
Hoofdstuk 3. Aan de slag met een compleet impactonderzoek
Overzicht stappen
Stap 1 - Onderzoeksplan maken
Stap 2 - Impactmap maken
Stap 3 - Vragenlijstonderzoek
Stap 4 - Analyse van de vragenlijsten
Stap 5 - Verdiepende interviews
Stap 6 - Analyse van de interviews
Stap 7 - Werken aan eindproducten
Stap 8 - Presentatie
Stap 9 - Opvolgen van aanbevelingen
Hoofdstuk 4. Versnellers voor overleggen
Versneller 1 - Check-in: iedereen aan boord
Versneller 2 - De zestienvakjesmethode: veel ideeën genereren in korte tijd
Versneller 3 - Online ontmoetingen: prettig en effectief samenwerken op afstand
Versneller 4 - Een agenda: goed voorbereid stapt iedereen gemakkelijk in
Versneller 5 - Zelfreflectie: bespreek met collega’s hoe jullie evalueren
Hoofdstuk 5. Voorbeelden van impactonderzoek in de praktijk
Voorbeeld 1 - Hoe breng je verschillende belanghebbenden met elkaar in gesprek?
Een vragenspel voor een interactieve evaluatiedialoog
Voorbeeld 2 - Hoe organiseer je een activerende aftrap voor je impactonderzoek?
Een smaakmaker voor het onderzoek met ruimte voor fantasieën, aannames en vooroordelen
Voorbeeld 3 - Hoe maak je samen met betrokkenen een impactmap?
Een actieve werksessie om samen het schema in te vullen
Voorbeeld 4 - Hoe analyseer je data samen met een groep betrokkenen?
Praktische methode om op basis van verzamelde gegevens tot gedeelde inzichten te komen
Voorbeeld 5 - Hoe richt je de presentatie van je impactonderzoek in als ontwerpsessie?
Een oogstbijeenkomst waarin diverse belanghebbenden samen aan het werk gaan
Voorbeeld 6 - Hoe laat je mensen zelf de resultaten ontdekken in plaats van te zenden?
Een manier om een onderzoekspresentatie interactief te maken
Voorbeeld 7 - Hoe organiseer je een leerzame tussenevaluatie?
Werkvorm die helpt om halverwege een leertraject te reflecteren op de opbrengsten
Voorbeeld 8 - Wat doe je met evaluaties die in een bureaula zijn geëindigd?
Een interactieve sessie om zicht te krijgen op opbrengsten van een leertraject waarover al evaluatiegegevens verzameld zijn
Epiloog: in gesprek met de grondleggers
Eindnoten
Verantwoording
Referenties
Bijlagen
Bijlage 1 - Encyclopedie met werkgedragingen
Bijlage 2 - Voorbeeld van een tijdsplanning van een impactonderzoek
Bijlage 3 - Voorbeeld van een vragenlijst
Bijlage 4 - Voorbeelden van e-mails bij het uitzetten van de vragenlijst en de ‘reminder’
Bijlage 5 - Voorbeeld analyseschema voor analyse van de vragenlijst
Bijlage 6 - Voorbeelden van interviewleidraden
Bijlage 7 - Voorbeeld van e-mail om akkoord te vragen op een gespreksverslag
Bijlage 8 - Voorbeeld gespreksverslag van een interview
Bijlage 9 - Voorbeeld reikwijdte van impact in gespreksverslag
Bijlage 10 - Voorbeeld werkgedragingenlijst bij resultaten onderzoeksvraag 1
Bijlage 11 - Voorbeeld inhoudsopgave onderzoeksrapportage
Bijlage 12 - Voorbeeld samenvatting onderzoeksresultaten
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan