Rebbe & rebel
een Joods-christelijke dialoog
Paperback NL 2024 1e druk 9789083401324Samenvatting
Chris (de rebelse christen) en Joël (de aankomende rabbi) voeren in dit boek een open en eerlijk gesprek met elkaar over het christendom en het jodendom. De twee mannen bestaan niet echt, maar staan symbool voor de joden en christenen in deze tijd. Ze hebben veel gemeen, lezen hetzelfde Boek en aanbidden dezelfde God. Toch zijn er ook grote verschillen. Joël en Chris durven de schurende thema’s onder ogen te komen en bevragen elkaar vriendschappelijk maar kritisch over onderwerpen als de Messias, de wet, offers en bekering. Maar ook gevoelige politieke kwesties zoals Hamas, Gaza en het hedendaagse conflict tussen Joden en Palestijnen gaan ze niet uit de weg. Het boek leest alsof je zelf bij hen aanschuift met een drankje op een zonnig terras, terwijl je je verwondert, verbaast of soms zelfs een beetje kwaad maakt over wat ze zeggen.
Je zult je misschien het meest herkennen in Chris, maar het ook niet met alles wat hij zegt eens zijn. Evenzo zullen niet alle joden het met Joël eens zijn. Meningsverschillen mogen er zijn. Maar als er door dit boek een deur op een kiertje wordt gezet naar begrip en acceptatie van de ander, dan is het doel van de schrijver bereikt.
Prof. dr. Willem J. Ouweneel (1944) is gepromoveerd in de biologie (Utrecht 1970), de filosofie (VU Amsterdam 1986) en de theologie (Bloemfontein, RSA 1993). Hij is emeritus hoogleraar in de wetenschapsfilosofie (Potchefstroom, RSA) en in de systematische theologie (Leuven/Heverlee, B.). Wat dit laatste wetenschapsgebied betreft is de Israëlologie (zoals Arnold Fruchtenbaum het vak ooit noemde) altijd een van zijn favorieten geweest (zie de literatuurlijst achter in dit boek).
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan