Rob van Es is filosoof en gespecialiseerd in de samenhang van cultuur, ethiek en politiek in organisaties en professies. Hij doet daarnaar onderzoek en geeft daarin onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast is hij zelfstandig trainer en adviseur in het stellen van organisatiediagnoses en in het nemen van morele besluiten.
Meer over Rob van EsCommunicatie en ethiek
Organisaties en hun publieke verantwoordelijkheid
Paperback Nederlands 2004 9789085060017Samenvatting
Organisaties bepalen voor een groot deel het maatschappelijk verkeer en zetten daarbij ook moreel de toon, waarbij organisaties elkaar in toenemende mate beïnvloeden. Bedrijven luisteren steeds beter naar de opvattingen van consumenten en belangengroepen. Overheden ontwikkelen nieuw beleid in overleg met burgers en actiegroepen. Politieke partijen houden nadrukkelijk rekening met de massamedia. En massamedia vinden steeds vaker dat zij zelf een mening moeten hebben over datgene wat overheden, bedrijven en actiegroepen doen. bovengronds wil men van alles politiek-juridisch regelen en ondergronds bloeit de anarchie op Internet.
In 'Communicatie en ethiek' nemen de auteurs het standpunt in dat organisaties mede verantwoordelijk zijn voor het behoud of de ontwikkeling van publieke belangen en waarden. Op welke wijze leggen organisaties daarover publieke verantwoording af? Wat kan de ethiek ons bieden aan inzichten en instrumenten? Het boek bevat veel cases uit het bedrijfsleven, non-profitorganisaties, politiek en media.
'Communicatie en ethiek' is bedoeld voor gevorderde studenten in de maatschappij- en gedragswetenschappen en is bovendien relevant voor eenieder die geïnteresseerd is in de relatie ethiek, organiseren en communiceren: managers, bestuurders, trainers en adviseurs.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Ethiek en communicatie
1. Ethiek - basisbegrippen
2. Motieven en waarden - redenen om moreel verantwoord te handelen
3. Ethische perspectieven - analyse van morele kwesties
4. Identiteit en verantwoordelijkheid - synthese voor een ethische positiebepaling
5. Communicatie basisbegrippen - basisbegrippen
6. Communicatiemanagement - speelvelden en beleid
Conclusies deel 1 - onderzoekskader
Deel 2 - Cruciale cases
7. Zoeken naar nieuwe verhoudingen - de Brent Spar-affaire
8. Individu versus organisatie - klokkenluider Spijkers en Defensie
9. Media tussen code en commercie - de Irak-oorlog
Conclusies deel 2 - organisaties op het speelveld van publieke verantwoordelijkheid
Deel 3 - Organisaties als morele actoren
10. Verantwoord ondernemen - van louter efficiëntie naar maatschappelijke waarde
11. Journalistiek en media - op weg naar verantwoording in een mediacratie
12. Interactief bestuur - van regent naar netwerker.
13. Natuur- en milieugroepen - van puur verzet naar professioneel onderhandelen
14. Het wisselen van politiek leiders - van achterkamer naar mediacratie
15. Organisatiecommunicatie - van verkopen naar afstemmen
16. Reclame - van aanprijzen tot verleiden
17. Cyberspace - van experimenteren naar exploiteren
Conclusies deel 3 - verweven belangen en verantwoordelijkheden
MTV en het organiseren van jeugdculturen - slotcasus
1. Jeugdculturen en de opkomst van een jeugdmarkt
2. MTV als organisator van de jeugdmarkt
Noten
Referenties
Index op actoren
Personalia
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan