

Betteke van Ruler is emeritus hoogleraar corporate communicatie en communicatiemanagement. Zij is nu mede-eigenaar van de Van Ruler Academie en is een veelgevraagd spreker en docent. Zij heeft veel boeken en artikelen gepubliceerd voor communicatieprofessionals.
Meer over Betteke van RulerCommunicatiemanagement
In communicatiewetenschappelijk perspectief
Paperback Nederlands 2005 1e druk 9789085060031Samenvatting
Communicatiemanagement kan worden bestudeerd vanuit verschillende disciplines. Dit boek biedt een geïntegreerde benadering van de in- en externe communicatie gezien vanuit een communicatiewetenschappelijke hoek. In dit kader wordt communicatiemanagement vooral gezien als een probleem van sturing en bijsturing van het ingewikkelde proces van productie, distributie en ontvangst van communicatieboodschappen. Aan de orde komen theorieën die bedoeld zijn om uitspraken te kunnen doen waarom de communicatie in, van en met organisaties verloopt zoals die verloopt en of en hoe die anders zou kunnen.
Communicatiemanagement wordt hierin niet bekeken vanuit de organisaties zelf, maar vanuit de publieke sfeer waarin sociale actoren in hun rol als medewerker, consument, burger en actievoerder met organisaties te maken krijgen. Aan de hand van veel voorbeelden wordt duidelijk gemaakt hoe deze communicatieprocessen verlopen, wat de consequenties zijn van een bepaalde aanpak en hoe het effectiever zou kunnen. 'Communicatiemanagement' is niet alleen bedoeld voor aankomend communicatiemanagers, maar ook voor de 55.000 professionals in de communicatiepraktijk.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Deel I Grondbegrippen
Inleiding
1 Perspectieven op communicatiemanagement
Betteke van Ruler
2 Perspectieven op organisatie
Jaap Boonstra
3 Organisaties, samenleving en media
Otto Scholten
4 De organisatie van de communicatie
Joep Cornelissen en Tibor van Bekkum
Deel II Het individu als medewerker
Inleiding
5 Doelen van interne communicatie
Jan de Ridder
Spotlight on scholarship: Wired attraction, Marianne Simons
6 Communicatie en organisatieverandering
Wim Elving
Spotlight on scholarship: Een wereld van verschil: hoe actoren in organisaties in veranderingsprocessen creëren en hanteren, Renate
Werkman
7 Kennismanagement
Bart van den Hooff
Spotlight on scholarship: Precious knowledge: Virtualness and willingness to share knowledge in organizational teams, Pernill van der Rijt
8 Interpersoonlijke communicatie in organisaties
Reinout de Vries
Spotlight on scholarship: Het ontstaan, de vormen en de gevolgen van gedeeld begrip, Roderick Swaab
Deel III Het individu als consument
Inleiding
9 Strategisch merk- en communicatiebeleid
Kim Cramer, Constanze Hess & Joke Oppenhuisen
Spotlight on scholarship: Merkportfoliomanagement, Kim Cramer
10 Marketingcommunicatie
Edith Smit & Anna Giling
Spotlight on scholarship: Brand integration, Eva van Reijmersdal
11 Mediastrategie en mediaplanning
Peter Neijens, Edith Smit & Marjolein Moorman
Spotlight on scholarship: Multimedia-effecten, Suzanne Bruin
12 Strategieën voor effectieve persuasieve communicatie
Bas van den Putte
Spotlight on scholarship: Effectieve campagnestrategieën voor massamediale alcoholvoorlichting, Suzanne Brunsting
Deel IV Het individu als burger en antagonist
Inleiding
13 Communicatiemanagement in de publieke sfeer
Piet Verhoeven
Spotlight on scholarship: Effecten van reclame en nieuws op bedrijfsreputaties,
May May Meier
14 Het publieke debat
Peter Neijens en Jeroen Sprengers
15 Issues management, risico's en crises
Jaap van Ginneken
Spotlight on scholarship: Onderzoek naar mediahypes,
Peter Vasterman
16 Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Rob van Es
Literatuur
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan