

Jacques van Gerwen is onderzoeker bij het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG).
Meer over de auteursOndernemers in Nederland
Variaties in ondernemen
Gebonden Nederlands 2008 1e druk 9789085066354Samenvatting
Van de 'bakker op de hoek' tot en met de voorzitter van de raad van bestuur van een grote multinational: dit boek gaat over de ondernemers in Nederland. De ondernemerswereld is vaak onderwerp van gesprek, en niet altijd in gunstige zin: boekhoudschandalen en buitensporige beloningen hebben het imago van managers beschadigd. Toch gaat het in zulke gevallen maar om een klein deel van alle ondernemers. De meerderheid bestaat uit hardwerkende zelfstandigen in het MKB, waarbij het aantal vrouwen en migranten snel groeit. Deze gevarieerde en onderbelichte groep krijgt in dit boek eindelijk de aandacht die hij verdient.
Van Gerwen en De Goey stellen de vraag centraal of de Nederlandse ondernemerspopulatie in de loop van de twintigste eeuw, vooral na 1980, steeds meer is gaan lijken op die van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Daarbij wordt gekeken naar zowel de status en competenties van ondernemers als de omvang en samenstelling van de populatie: zelfstandigen en managers, ondernemers in het grootbedrijf en in het midden- en kleinbedrijf, mannen en vrouwen, autochtonen en migranten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Nederland omstreeks 1900
3. Ongebonden vrijheid 1900-1930
4. Bedreigd bestaan 1930-1950
5. Ondernemen onder druk 1950-1980
6. Herwaardering van het ondernemen 1980-2000
7. Landenstudies
8. Conclusie
Noten
Lijst van tabellen, grafieken en figuren
Lijst van gebruikte afkortingen
Illustratieverantwoording
Geraadpleegde bronnen
CV van de auteurs
Namenregister
Zakenregister
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan