Over grenzen
Multinationals en de Nederlandse markteconomie
Gebonden Nederlands 2009 1e druk 9789085067122Samenvatting
De internationale kredietcrisis van 2008 heeft het functioneren van de markteconomie in Nederland opnieuw op de agenda geplaatst. Welke systeem is economisch het effectiefst en sociaal het meest verantwoord? Wie beslist over de toekomst van ondernemingen die voor de hele samenleving van belang zijn? Maakt het voor Nederland uit of bedrijven in Nederlandse of buitenlandse handen zijn? Wat is de invloed van internationaal opererende ondernemingen op de Nederlandse markteconomie, nu en in het verleden?
In 'Over grenzen' hanteren Keetie Sluyterman en Ben Wubs een langetermijnperspectief. Ze kijken naar de wisselwerking van multinationale ondernemingen en de nationale organisatie van het bedrijfsleven van het eind van 19e tot het begin van de 21e eeuw. Door zorgvuldig gekozen voorbeelden wordt behalve de grote lijn ook het beleid van individuele ondernemingen in beeld gebracht. Nederlandse multinationals als Shell, Philips en ABN AMRO komen aan bod, maar ook buitenlandse multinationals in Nederland, zoals Siemens, Dow Chemical en Sara Lee. Dit boek biedt een levendig overzicht van wederzijdse beïnvloeding en aanpassing in de Nederlandse markteconomie.
'Over grenzen. Multinationals en het Nederlandse kapitalisme' is het tweede deel in de reeks Bedrijfsleven in Nederland in de Twintigste Eeuw (BINT). Deze reeks belicht de geschiedenis van het Nederlandse bedrijfsleven gedurende de twintigste eeuw in zeven thema's: ondernemers, internationalisering, concentratie en concurrentie, bedrijfsleven en overheid, innovatie en kennisinfrastructuur, menselijk kapitaal en corporate governance. BINT is een samenwerkingsproject van verschillende Nederlandse universiteiten en onderzoeksinstituten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Met dank aan
1. Inleiding
Nederland als gast- en thuisland van multinationale ondernemingen
2. Internationale expansie, 1890-1914
Nederland als thuisland van multinationale ondernemingen
Nederland als gastland van multinationale ondernemingen 1890-1914
Conclusie
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan