Lees verder
Dr. Maurits van Os is verbonden aan de Universiteit Utrecht, waar hij momenteel onderzoek doet naar concentratie en concurrentie in de Nederlandse economie in de twintigste eeuw.
Meer over Maurits van OsGrensoverschrijdende fusies in de twintigste eeuw
De zoektocht van vijf Nederlandse ondernemingen naar de ideale buitenlandse partner en het beste integratiemodel
Paperback Nederlands 2009 1e druk 9789085067405Samenvatting
Hoe komt het dat sommige grensoverschrijdende fusies slagen en andere niet? Wat maakt deze vorm van concentratie zo moeilijk? Nederlandse ondernemingen hebben met wisselend succes geprobeerd hun marktpositie te versterken door middel van een grensoverschrijdende fusie.
De Koninklijke/Shell- en Unilever-fusies bleken bijzonder succesvol. Voor Hoogovens daarentegen verliep het samengaan met een buitenlandse partner tot tweemaal toe juist teleurstellend. In dit boek wordt het fusieverloop van Koninklijke/Shell, Enka/Glanzstoff (AKU), VFW/Fokker, Hoogovens/Hoesch (Estel), Reed/Elsevier en British Steel/Hoogovens (Corus) met elkaar vergeleken.
Per geval is bestudeerd wat de motieven waren, onder welke marktcondities de fusies tot stand kwamen en welke barrières er waren. Aan de hand hiervan is Maurits van Os er in geslaagd verschillende succes- en faalfactoren voor grensoverschrijdende fusies te benoemen.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Maurits van Os
Inhoudsopgave
1 Inleiding grensoverschrijdende fusies
2 Koninklijke/Shell Groep
3 Duits-Nederlandse fusiebedrijven, 1969-1984
4 Reed Elsevier, 1993-2003
5 Corus, 1999-2007
6 Slotbeschouwing
Noten
Summary
Bijlagen
Tabellen, grafieken en figuren
Archieven
Interviews
Literatuur
Geraadpleegde periodieken
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan