

Bram Bouwens is onderzoeker en sociaal-economisch historicus aan de Universiteit Utrecht. Bij Boom uitgevers Amsterdam verschenen van zijn hand Tussen concurrentie en concentratie (2012) en Heineken: 150 jaar (2014).
Meer over de auteursTussen concurrentie en concentratie
Brancheorganisaties, kartels, fusies en overnames
Paperback Nederlands 2012 1e druk 9789085069430Samenvatting
Concurrentie is de drijvende kracht achter de moderne markteconomie. Van oudsher verweren ondernemers zich op allerlei manieren tegen de werking van de markt door samenwerking, het manipuleren van prijzen of door het aangaan van fusies met concurrenten.
Dit deel beschrijft hoe Nederlandse ondernemingen door samenwerking in brancheorganisaties in de twintigste eeuw de scherpe kanten van de concurrentiestrijd probeerden weg te nemen. Nederland stond bovendien gedurende een groot deel van de twintigste eeuw bekend als het 'kartelparadijs van Europa'. Pas in de laatste decennia is Nederland meer in de pas gaan lopen met de Europese regelgeving op dit terrein. Geleidelijk kreeg concentratie door middel van fusies en overnames binnen het Nederlandse bedrijfsleven de overhand. Daarmee sloot Nederland zich aan bij de internationale trend waarin ondernemingen steeds meer samenwerken, vaak over de nationale grens heen.
De auteurs laten aan de hand van verschillende casestudy's - zoals de scheepsbouw, de chemie, de papierindustrie en het verzekeringswezen - zien hoe kartelafspraken en andere vormen van concentratie hebben ingegrepen in het Nederlandse bedrijfsleven.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Joost Dankers
Inhoudsopgave
1. Inleiding
2. Autonomie en samenwerking rond 1900
3. Baas in eigen bedrijf, 1900-1930
4. Stagnatie en sturing, 1930-1950
5. Kansen en bedreigingen in het concentratieproces, 1950-1980
6. Deregulering, marktwerking en internationalisering, 1980-2000
7. Slotbeschouwing
Noten
Lijst van tabellen en grafieken
Archieven en overige bronnen
Illustratieverantwoording
Bibliografie
Over de auteurs
Met dank aan
Registers
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan