Bodemsignalen Grasland
Praktijkgids voor bodemmanagement op melkveebedrijven
Paperback NL 2019 1e druk 9789087402433Samenvatting
“Steek je kop niet in het zand, maar kijk wel vaker onder de graszode”
De grasproductie van eigen land is sterk bepalend voor het bedrijfsrendement in de melkveehouderij. Grond is het duurste productiemiddel op het bedrijf. Maar wat weet je ervan? Vaak ken je de productiecijfers van een koe tot 2 cijfers achter de komma, maar weet je ook het organisch stofgehalte van je grasland? In de kringloop op een melkveebedrijf vind je de grote invloed van de bodembenutting van nutriënten terug. Mede door de strengere gebruiksnormen voor bemesting worden verschillen in bodemkwaliteit tussen percelen en bedrijven steeds zichtbaarder in de grasproductie. Iedereen herkent wel het gele gras op plaatsen waar met het kilveren de bovengrond is verschraald. En wat betekent de rode ijzerverkleuring in de sloot voor de beschikbaarheid van fosfaat? Wil je als veehouder je graslandproductie op peil houden, dan moet je problemen in de bodemkwaliteit tijdig signaleren en gerichte actie ondernemen. Goed ontwikkelde graswortels zorgen voor bodemverbetering en dat leidt weer tot een betere grasgroei. Het vliegwiel achter deze cyclus moet optimaal draaien. Iedere veehouder weet dat pensverzuring slecht is voor pensflora en rantsoenbenutting. Zo is de zuurgraad van de bodem ook van invloed op de activiteit van het bodemleven en de bodembenutting. Bodemsignalen Grasland is bedoeld voor Nederlandse melkveehouders en alle andere agrarische professionals (medewerkers, adviseurs, docenten, studenten, etc.) die te maken hebben of krijgen met bodembeheer en grasland.
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan