Ad Verbrugge (Leiden) is filosoof en oprichter van De Nieuwe Wereld en De filosofische school Nederland. Eerder schreef hij de bestseller Tijd van onbehagen en Staat van verwarring.
Meer over de auteursWaartoe is de universiteit op aarde?
Wat is er mis en hoe kan het beter?
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789089534125Samenvatting
De universiteit is in de achterliggende decennia ingrijpend veranderd: er zijn veel meer studenten dan in het verleden, wetenschap is internationaler en specialistischer geworden, onderwijs lijkt minder belangrijk te zijn dan onderzoek en de competitie om geld is groot. Inmiddels zwelt ook de kritiek aan. Volgens sommigen is de universiteit een koekjesfabriek geworden! Kleine studies verdwijnen als gevolg van een eenzijdige economische rationaliteit. Het denken in aantallen voert de boventoon, de massa en conformisme regeren. De kwaliteit van het onderwijs laat in veel gevallen te wensen over. Academische vorming en taalbeheersing schieten tekort, soms zelfs bij docenten. Bij veel studenten ontbreekt het aan een academische grondhouding. Docenten en onderzoekers zijn onder een publicatieregime geplaatst met perverse prikkels die fraude en verwatering van onderzoek in de hand werken. Het gelddenken en het bureaucratisch management vieren hoogtij. Het is daarom tijd de balans op te maken: wat hebben deze veranderingen ons gebracht? Wat is er gebeurd met de academische vorming en vrijheid? Wat is er mis en wat moet er verbeterd worden? Wat is de plaats van de universiteit in onze samenleving? Wat is haar lokale taak, wat is haar verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de publieke ruimte? Het wordt hoog tijd daarover kritisch na te denken!
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan