Over de brug
Discours over werken, onderzoeken en leren in het duaal wetenschappelijk onderwijs
Paperback Nederlands 2008 1e druk 9789031370139Samenvatting
In 'Over de brug' zijn ervaringen met en visies op de eeuwenoude spanning tussen werken, onderzoeken en leren in boekvorm gebundeld. Hoe kan het academisch onderwijs functioneren als brug tussen universiteiten en organisaties. Dat is de centrale vraag voor het duaal wetenschappelijk onderwijs.
In 1998 heeft minister Ritzen het initiatief genomen tot experimenten met duale opleidingen aan de Nederlandse universiteiten. Anno 2008 kent het Nederlandse hoger onderwijs tientallen duale wetenschappelijke opleidingen. Rondom deze opleidingen ontstaan netwerken waarin organisaties, universiteiten en professionals participeren.
'Over de brug' beschrijft de huidige stand van zaken van de samenwerking tussen organisaties en universiteiten, met praktijkvoorbeelden van duale wetenschappelijke opleidingen: analyserende, beschouwende en praktische bijdragen over de spanningsvelden werken, onderzoeken en leren.
'Over de brug' biedt kritische reflecties en waardevolle tips voor iedereen die betrokken is bij het vormgeven van leerwerkomgevingen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Discours over duaal wetenschappelijk onderwijs
1.1 Discours rondom 3 thema's
1.2 Vervolg van het discours
2. Duaal wetenschappelijk onderwijs als brug: redenen en bezwaren
2.1 Duaal wetenschappelijk onderwijs
2.2 Redenen voor het duaal wetenschappelijk onderwijs
2.3 Bezwaren tegen het duaal wetenschappelijk onderwijs
3. Praktijkvoorbeelden van duaal wetenschappelijk onderwijs
3.1 Econometrie
3.2 Planologie
3.3 Rechten
3.4 Scheikundige Technologie
4. Leeromgevingen voor het ontwikkelen van academische competenties
4.1 Opvattingen over leren en werken
4.2 Duaal wetenschappelijk onderwijs als brug
4.3 Leeromgevingen voor academische competenties
4.4 Eisen aan de werk- en leeromgeving
4.5 Synthese van leerwerkomgevingen
5. Eisen bij academische vorming en duaal wetenschappelijk onderwijs
5.1 Zelfregulering
5.2 Begeleidingsmodellen
5.3 Aard van leren
5.4 Academische vorming
5.4 Zware eisen
6. Begeleiding van duale studenten
6.1 Vragen en knelpunten van duale studenten
6.2 Uitgangspunten voor de begeleiding van duale studenten
6.3 Activiteiten voor het begeleiden va duale studenten
Referenties
Bijlage A: Overzicht van Nederlandse duale wetenschappelijke opleidingen
Bijlage B: Vragenlijsten voor de casestudies
B.1 Vragenlijst voor de student
B.2 Vragenlijst voor de coördinator
B.3 Vragenlijst voor de werkplek begeleider
B.4 Vragenlijst voor de begeleider universiteit
Bijlage C: Tripartite overeenkomst Econometrie
Bijlage D: Voorbeelduitwerking van academische competenties
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan