

Michiel Boswinkel, senior trainer/adviseur bij Vergouwen Overduin, heeft jaren ervaring met trainingen voor overheid en bedrijfsleven. Waar teksten beter moeten worden, komt hij te hulp; zeker als beter betekent dat de teksten sterker lezersgericht moeten zijn.
Meer over Michiel BoswinkelRapportbestrijding
Tegen de papieren plaag
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789089650351Samenvatting
Organisaties worden overspoeld door rapporten die overbodig, veel te omvangrijk of ontoegankelijk zijn. Dergelijke rapporten kosten tijd en geld, en ze leveren zelden tevreden klanten op. Een rapport is pas goed als het het beoogde effect bij de lezer bereikt. Dat vraagt om een grote paradigmawisseling van professionals en hun organisaties. Veel schrijvers richten hun rapporten namelijk in naar hun eigen vak, hun eigen expertise, hun eigen onderzoek.
'Rapportbestrijding!' maakt een eind aan deze old school-teksten. Teksten die veertig jaar geleden nog voldeden, maar die al lang niet meer aansluiten bij de lezer van nu. In dit boek vindt u een checklist voor goede rapporten. Aan de hand daarvan kunt u van uw eigen rapporten vaststellen in welke mate ze voldoen aan de eisen die uw lezers stellen, en waar u nog winst kunt boeken. Vervolgens worden de drie stappen besproken die van belang zijn om tot een goede tekst te komen:
- Zorg voor een heldere opdracht.
- Schrijf het rapport op een efficiënte manier.
- Gebruik tussentijdse overlegmomenten om bij te sturen.
Het boek besluit met een aantal casussen van organisaties, afdelingen en schrijvers die erin zijn geslaagd hun teksten terug te brengen tot de essentie, en twee concrete voorbeelden van goede en slechte rapporten. Alle tips en adviezen zijn overigens onverkort ook van toepassing op de memo's, notities, brieven en zelfs e-mails die u schrijft. Het zal duidelijk zijn: we gaan de wereld bevrijden van de papieren plaag!
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Michiel Boswinkel
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
Hoofdstuk 1: Inleiding
1.1 Slechte rapporten kosten veel tijd
1.2 Goede rapporten leveren alleen maar winst op
1.3 Over dit boek
Hoofdstuk 2: Een checklist voor goede rapporten
2.1 Hoe lezers lezen
2.2 De eisen die lezers stellen
2.3 Waarom zijn veel rapporten niet goed?
Hoofdstuk 3: Zorg voor een heldere opdracht
3.1 Schrijven in opdracht van een ander
3.2 Focus aanbrengen voor het schrijfproces
3.3 Twee teksten in één kaft
Hoofdstuk 4: Efficiënt schrijven: text engineering
4.1 De boodschap bepalen
4.2 Text engineering
4.3 Het rapport uitschrijven
Hoofdstuk 5: Twee keer overleggen voorkomt eindeloos bijsturen
5.1 Overleg over de tekstopzet
5.2 Overleg over de toon
Hoofdstuk 6: Rapportbestrijding binnen organisaties
6.1 Elke doelgroep een eigen tekst
6.2 De juiste informatie opnemen
6.3 De leesbaarheid verbeteren
Bijlage 1: Een tevredenheidsonderzoek naar de afdeling Vergunningen
1.1 Het oorspronkelijke rapport
1.2 Diagnose en verbetervoorstel
Bijlage 2: Bezuinigen op een contract met Energie NV
2.1 Het oorspronkelijke rapport
2.2 Diagnose en verbetervoorstel
Literatuur
Over de auteur
Index
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan