Lees verder
Simon van der Veer is oprichter en mede-eigenaar van adviesbureau TWST. Vanuit TWST ondersteunt hij bestuurders, managers en leidinggevenden in het oplossen van taaie vraagstukken.
Meer over de auteursMove before you're ready
Hoe je snel en continu verbetert
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789089653246Samenvatting
Waarom komen zoveel goedbedoelde veranderinitiatieven niet van de grond? Organisaties doen er vaak alles aan om de gewenste verbeteringen op gang te brengen. Er worden analyses gemaakt, veranderplannen geschreven en projectgroepen aangesteld – en toch komen mensen niet in beweging. Waardoor veel initiatieven uiteindelijk een stille dood sterven.
Dit boek laat zien hoe je de effectiviteit van veranderingen aanzienlijk vergroot, door continu te verbeteren. Snel aan de slag gaan, in plaats van eerst een gedetailleerd plan uitstippelen. Uitproberen, testen, leren en weer verder verbeteren, met maximaal eigenaarschap bij de medewerkers en actieve betrokkenheid van de klant. Zoals we geleerd hebben van Agile, Scrum en Lean. Zo verklein je de faalkosten en weet je sneller wat wel én niet werkt. Staat jouw team of organisatie voor een verandering? Move before you’re ready!
'De basis van succes is verbetering en verandering. Always change a winning team! Move before you’re ready helpt je om dit te managen en scherp te blijven.' - Toon Gerbrands, algemeen directeur PSV.
'Soms ontstaat een verandering door grootse gebaren, maar vaker nog door allerlei minibesluiten. Dit boek is een prachtige bron van inspiratie in dit proces van herordening. Move, you’re not a tree.' - Danielle Braun en Jitske Kramer, auteurs van De Corporate Tribe.
'Praten over de gewenste cultuur verandert weinig. Je kunt je beter richten op het oprekken van hoe je samen werkt, dan volgt die cultuurverandering vanzelf. Dit boek verschaft inspiratie daartoe.' - Hans Vermaak, auteur van Plezier beleven aan taaie vraagstukken.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Simon van der Veer
Over Linde Peters
Inhoudsopgave
Inleiding
Niks nieuws onder de zon?
De aanpak van continu verbeteren vraagt ook om continu verbeteren
De opbouw van het boek
MAAK GEBRUIK VAN POSITIEVE UITZONDERINGEN - Intermezzo van Hans van der Loo
1. Waarom wendbaar zijn onafwendbaar is
-Ben je niet wendbaar? Dan ben je vervangbaar!
-Wat betekent agile in de praktijk?
-Staar je niet blind op de methodes
-Tot slot
HERSCHRIJVEN VAN DE ONGESCHREVEN REGELS - Intermezzo van Hans Vermaak
2. Weet waar je ja tegen zegt
-Ben je in staat tot een kleine en gevarieerde aanpak?
-Ben je bereid om met een ‘onaf’ plan aan de slag te gaan?
-Durf je zonder draagvlak van start te gaan?
-Ben je in staat om je eigen rol in het proces kritisch te bekijken?
-Blijf je de vernieuwing ook steunen als de huidige kwaliteit en productie onder druk komen te staan?
-Tot slot
WEERSTAND OF LOYALITEIT? - Intermezzo van Jaap van ’t Hek en Leike van Oss
3. Het enthousiasme aanwakkeren om snel in beweging te komen
-Het enthousiasme aanwakkeren
-Start klein
-Focus!
-Tot slot
GESPREK VOOR GESPREK WERKEN AAN EEN AANSTEKELIJKE BEWEGING - Intermezzo van Saskia Tjepkema, Luc Verheijen en Joeri Kabalt
4. De verbeterbeweging vasthouden en uitbouwen
-Knip verbetertrajecten niet los van de praktijk
-Niet praten over daar en straks, maar hier en nu experimenteren
-Aanwakkeren en randvoorwaarden scheppen
-Focus houden in de waan van de dag
-Hoe maak je de verbeterbeweging groter?
-Tot slot
ONTKETEN VERNIEUWING! BLOKKADES WEGNEMEN EN BEWEGING CREËREN - Intermezzo van Arend Ardon
5. Gedoe benutten om verbetering robuuster te maken
-Weerstand als uiting van gezond verstand
-Hoe schep je een open leerklimaat?
-Tot slot
TRIBES EN VERANDERING - Intermezzo van Danielle Braun en Jitske Kramer
Afsluitende woorden
Geraadpleegde literatuur
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan