


Prof. dr. Marc Buelens doceert management aan de Universiteit Gent en aan Vlerick Leuven Gent Management School. Daarnaast is hij is partner van de Vlerick Leuven Gent Managementschool en schrijft hij wekelijks een columnt bij 'Trends'. Zijn vakgebied is organisatiekunde en managementgedrag.
Meer over de auteursBedrijfskunde
Paperback Nederlands 2013 7e druk 9789401408097Samenvatting
Bedrijven staan de laatste jaren in de volle belangstelling. Faillissementen, kelderende beurskoersen, toplonen en dramatische afslankingen contrasteren met de roep naar innovatie, klantgerichtheid en ondernemerschap.
Overal is er blijkbaar beter management nodig: zowel bij het kleine landbouwbedrijf en de middelgrote onderneming als bij de overheid en de multinational. Ook bedrijfsleiders en topmanagers kunnen zich in een levendige, soms ongezonde, belangstelling verheugen.
Bedrijfskunde is in volle evolutie. De basisvragen rond management, leiderschap, ondernemerschap en bedrijfswetenschappen worden dagelijks opnieuw gesteld. Klassieke concepten houden stand, maar ook vele nieuwe begrippen kennen het daglicht.
Dit boek wil de gemotiveerde student en de geïnteresseerde praktijkman een overzicht bieden van de meest actuele inzichten in management, leidinggeven, ondernemerschap, innovatie en in de verschillende bedrijfswetenschappen: financieel beheer, humanresourcesmanagement, operationeel beheer, kwaliteitszorg en marketing.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Mirjam Knockaert
Over Herman Van den Broeck
Inhoudsopgave
1. Een bedrijf is geen vanzelfsprekendheid
2. Wat is management en wat is het niet?
3. Denken als een strateeg. Liefst enkele stappen vooruitdenken
4. Denken als een organisatiedeskundige: een hele uitdaging!
5. Performancemanagement en governance: er moeten hoe dan ook resultaten worden behaald
6. Visie, missie en ondernemingswaarden: een aardige cocktail!
7. Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Plicht of engagement?
8. Innovatiemanagement. Omdat vernieuwen meer dan ooit moet
9. Ondernemerschap en businessplan. Het lot in eigen handen
10. Verandermanagement: een zoektocht naar nieuwe stabiliteit
11. Leiderschap, leidinggeven en beyondership
12. Operationsmanagement: het kloppend hart van het bedrijf
13. De financiële functie: het hoofd koel houden als het over geld gaat
14. Inleiding tot het marketingdenken. Omdat klanten echt belangrijk zijn
15. Humanresources management: de factor mens als centrale spil
Bibliografie
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan