Journalistiek in tijden van fake news
Een gewetensonderzoek van een insider
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2022 9789401484398Samenvatting
'Doen we als mainstream media onze job wel goed genoeg?' Het is een vraag die VRT-onderzoeksjournalist Luc Pauwels al jaren bezig houdt. Want hij ziet te veel verontrustende alarmsignalen. Een themadossier in 'De Journalist' in februari 2021 gaf aan dat de vertrouwenscijfers in de media tussen 2016 en 2020 van 59% naar 51% gedaald waren in Vlaanderen. Dat is niet bijster veel. Uit een eerdere enquête die naar het vertrouwen peilde in 32 beroepen, bleek dat brandweermannen, verplegers en artsen erg hoog scoorden. In België stonden journalisten op vier na laatste.
Van desinformatie, fake news was toen amper sprake. Dat veranderde na de verkiezing van Donald Trump: die gooide het politieke discours op een ongeziene manier om.
De toon werd hard en brutaal. De uitbarsting van fake news en desinformatie vergiftigt de hele samenleving en is nog lang niet voorbij. Dit moet die mainstream media doen nadenken over hun houding en positie. Lopen ze zelf zo'n vlekkeloos parcours?
De antwoorden van Pauwels zijn bij momenten ontluisterend.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan