

Herman van Gunsteren was hoogleraar Politieke Theorieën en Rechtsfilosofie aan de Universiteit Leiden.
Meer over Herman van GunsterenBouwen op burgers
Cultuur, preventie en de eigenzinnige burger
Paperback Nederlands 2016 1e druk 9789461644213Samenvatting
In de afgelopen jaren heeft de overheid op diverse manieren gepoogd de burgers bij de politiek te betrekken. Niet alleen door beter naar ze te luisteren, maar ook door ze te vormen en ze tegen gevaren te beschermen. Inburgeringscursussen en een beroep op fatsoen, en op normen en waarden worden ingezet om burgers betrouwbaar te maken. Vroeger gaf burgerschap recht op 'anders zijn'. Tegenwoordig moet dit 'anders zijn' vallen binnen de grenzen van 'de Nederlandse cultuur'. Om terreuraanslagen en andere gevaren af te wenden wordt op preventie vertrouwd. Daarbij wordt vergeten dat door preventie onveiligheid soms kan toenemen.
In 'Bouwen op burgers' onderzoekt Herman van Gunsteren of de nieuwe culturele definitie van burgerschap een bruikbare weg biedt om de veerkracht van de republiek te herstellen. De eigenzinnige burger verdwijnt nu uit zicht, terwijl in diens bijdrage een mogelijke redding voor de staat kan liggen.
Trefwoorden
politiek burgerschap cultuur democratie preventie eigenzinnigheid legitimiteit veiligheid republiek vertrouwen inburgering maatschappij normen en waarden vrijheid bestuur referendum participatie sociale controle kloof politici overheid samenleving conformiteit rechten en plichten veerkracht disciplinering
Trefwoorden
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Wat is er Nederlands aan burgerschap
2. Controle via cultuur?
3. Veiligheid door preventie?
4. Naar de mensen luisteren
5. De eigenzinnige burger
Vergelijkbare boeken
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan