Kwalitatieve analyse
kunst én kunde
Paperback Nederlands 2015 1e druk 9789462365063Samenvatting
Kwalitatieve analyse vertoont grote overeenkomsten met een puzzel; je zit met een berg data en vraagt je af: wat nu? Idealiter ben je al begonnen met de analyse nog voordat de data de afmetingen van een berg hebben bereikt, maar hoe dan ook: kwalitatief onderzoek levert veel data op die geordend, geïnterpreteerd, vergeleken en gemanipuleerd moet worden.
Dit boek wil een overzicht bieden van een aantal mogelijke analysemethoden waaruit je zou kunnen kiezen. Ook de rol van analysesoftware komt aan bod, om het je makkelijker te maken meerdere analysemethoden toe te passen op je data. Dit wordt vanuit de praktijk geïllustreerd door een aantal ervaren analisten die op verzoek dezelfde dataset hebben geanalyseerd aan de hand van een analysemethode waarin zij bedreven zijn. Hun ervaringen zijn verwerkt in deel II van deze bundel.
Analysesoftware helpt ook om je audit trail in bij te houden, iets waar je tijdens de rapportagefase dankbaar gebruik van zult maken. Daarnaast wordt op kwaliteitseisen ingegaan, evenals op de ethische dilemma's die je tegen kunt komen als onderzoeker. Het boek is geschikt voor promovendi en onderzoekers in verschillende fasen van hun carrière en docenten en studenten in het kader van een methodenvak. In het EASY-systeem van het DANS-archief is een thematische collectie aangemaakt ten behoeve van dit boek. Deze kun je direct bekijken door middel van ingevoegde QR-codes.
Met dit boek wil de auteur je uitdagen mee te denken met het boek en te groeien (door lezen en herlezen, zoals in de hermeneutische cirkel) in het begrijpen en duiden van wat kwalitatieve analyse nou werkelijk is, en wat het zou kunnen betekenen in jouw onderzoekspraktijk. Dán raak je tot de kunst én de kunde waar de titel van deze bundel naar verwijst.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan