Inleiding in de rechtspsychologie
Paperback Nederlands 2022 9789462512900Samenvatting
Kunnen verdachten een moord bekennen die ze niet hebben gepleegd? Kunnen mensen zich gaan herinneren dat ze ooit zijn misbruikt terwijl dat niet het geval is? Is een valse aangifte te onderscheiden van een echte aangifte? Deze vragen behoren tot het domein van de rechtspsychologie. Deze discipline houdt zich bezig met het toepassen van psychologische kennis op juridische vraagstukken.
In dit inleidende boek passeren de belangrijkste thema’s uit de rechtspsychologie de revue. Er wordt uitgebreid stilgestaan bij de psychologie van verdachten, maar ook de psychologie van getuigen en slachtoffers komt ruimschoots aan bod. Daarnaast worden rechtspsychologische rapportages in de rechtbank behandeld. Dit boek is primair bedoeld voor studenten. Omdat inzicht in de rechtspsychologie de kans op foute inschattingen, missers en dwalingen kan verkleinen, hebben strafrechtjuristen en politiemensen wellicht ook baat bij het lezen van dit boek.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Harald Merckelbach
Inhoudsopgave
2 Criminele psychologie: een terugblik - Cyrille Fijnaut
3 Verbale leugendetectie - Glynis Bogaard
4 Hoge verwachtingen over alibi’s: over het belang van alibi’s bij waarheidsvinding - Ricardo Nieuwkamp en Lore Mergaerts
5 Delict-amnesie - Marko Jelicic
6 Verhoren en bekennen - Eric Rassin
7 Drugs, criminaliteit en het strafrecht - Hans S. Crombag en John J. Child
8 Een basishandleiding voor ooggetuigenidentificaties - Melanie Sauerland, Nina Tupper en Anna Sagana
9 Aangiften van verkrachting in Nederland en Vlaanderen - Andre W.E.A. De Zutter
10 Pseudo-herinneringen - Henry Otgaar en Sanne T.L. Houben
11 Symptomen veinzen - Harald Merckelbach en Brechje Dandachi-FitzGerald
12 Conflictscheidingen - Corine de Ruiter
13 De rechtspsycholoog als getuige-deskundige - Eric Rassin
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan