Zingen als een zeeman
Een verhaal van een shantykoor
Paperback NL 2024 1e druk 9789463015011Samenvatting
In “Zingen als een zeeman” presenteert Evert Bisschop Boele een diepgaande etnografische studie van een Gronings shantykoor. De auteur zong jarenlang mee in het koor en onderzoekt in dit boek de sociale en muzikale aspecten van het koor.
Het boek is opgedeeld in drie delen die respectievelijk de context van het koor, de activiteiten en organisatie van het koor, en een analyse van de betekenis van het zingen in het koor behandelen. Bisschop Boele duikt in de geschiedenis van de shantykoren, hun repertoire, en de culturele betekenis van het shantyzingen, waarbij hij de diversiteit binnen de shantykoorscene belicht, van traditionele tot gemengde koren.
“Zingen als een zeeman” verkent de betekenis van het shantykoor voor de individuele leden en beschrijft hoe het koor als gemeenschap functioneert. Door de lens van zijn persoonlijke ervaringen biedt Bisschop Boele een uniek inzicht in de rol van muziek en gemeenschapsvorming binnen de Nederlandse shantykoortraditie.
Evert Bisschop Boele studeerde Schoolmuziek aan het Conservatorium Maastricht en etnomusicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij promoveerde aan de Georg-August-Universität Göttingen op een proefschrift over de betekenis van muziek in het alledaagse leven, en was een aantal jaren bijzonder hoogleraar ‘Betekenis van Cultuurparticipatie’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Evert Bisschop Boele is lector Kunsteducatie bij het Kenniscentrum Kunst & Samenleving, Hanzehogeschool Groningen.
Specificaties
Lezersrecensies
Vaak samen gekocht
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan