Basiskennis Calculatie met resultaat Theorieboek
Paperback Nederlands 2021 4e druk 9789463172721Samenvatting
In de economische vakken moeten veelvuldig berekeningen worden gemaakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het berekenen van interest (rente) en afschrijvingen. Andere calculaties die vaak voorkomen, zijn het berekenen van de kostprijs, de bruto- en/of nettowinstopslag en de verkoopprijs (zowel inclusief als exclusief omzetbelasting). Al deze calculaties komen in dit studieboek uitgebreid aan de orde.
Bij het schrijven van dit boek is het examenprogramma van het examen Basiskennis Calculatie als uitgangspunt genomen. Maar dit boek is ook uitstekend te gebruiken bij alle andere opleidingen waarin de basisbeginselen van het calculeren centraal staan.
Bij dit theorieboek hoort een opgavenboek waarin voor elk hoofdstuk een aantal toetsvragen is opgenomen. De bijbehorende digitale leeromgeving bevat o.a. een leerpad, en per hoofdstuk extra oefenopgaven, uitwerkingen, begrippentrainers en formuletrainers.
Studenten hebben de mogelijkheid om aanvullend op deze studiemethode een online examentraining te volgen op www.examentrainingen-associatie.nl. Daar zijn ook oefenexamens te vinden, waarmee zij zich optimaal kunnen voorbereiden op het online examen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
1. Elementaire berekeningen 1
2. Procenten en promillen 17
3. Interestberekeningen 33
4. Handel 47
5. Koop en verkoop 61
6. Verzekeringen 79
7. Kosten van duurzame productiemiddelen 93
8. Directe en indirecte kosten 111
9. Constante en variabele kosten 135
10. Break-even analyse 155
11. Diagrammen 165
12. Examentraining 177
Index 179
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan