Lees verder
Nele Pieters (rechts op de foto) studeerde af als handelsingenieur aan de KU Leuven, ging aan de slag als sales- en later marketingmanager bij Procter & Gamble, waarna ze de stap zette tot consultant.
Meer over de auteursYou Do You - En de juiste mensen zullen je vinden
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789463372206Samenvatting
'You Do You' biedt een frisse, nieuwe kijk op concurrentiestrategie in de 21ste eeuw. Vanuit recente sociologische ontwikkelingen en inzichten uit de analytische psychologie overtuigen de auteurs tot een andere kijk op branding. Merken riskeren zich immers meer en meer te verliezen in hun focus op de consument, terwijl ze die pas echt kunnen overtuigen wanneer ze trouw blijven aan hun authentieke zelf.
In heldere en bezielde taal bouwen Nele Pieters en Stephanie Duval voort op de fundamenten van de concurrentiestrategie en voegen ze een originele dimensie toe aan een theorie die de voorbije decennia heeft stilgestaan. De auteurs dagen de lezer op een speelse manier uit om hun vooroordelen los te laten en geven hem tegelijkertijd de handvatten om betere keuzes te maken.
Als jouw merk al zijn middelen besteedt aan het bestrijden van de concurrentie, is de oplossing niet om betere tactieken te ontwikkelen, maar wel om te kiezen voor een sterkere identiteit. 'You Do You' helpt merken en bedrijven het onrealistische verlangen om iedereen te willen aanspreken los te laten, zodat ze onweerstaanbaar kunnen worden voor de consument die er echt toe doet.
Serie-ondernemers Nele Pieters en Stephanie Duval richtten strategisch adviesbureau RPPRT op om andere ondernemingen en organisaties te helpen een meer competitieve plek in te nemen in de huidige markt. Ze ontwikkelden de Community Brand Methode als een diepgravendere manier om dergelijke positionering te creëren in een veranderde wereld, waar consumenten verlangen naar een gevoel van samenhorigheid en op zoek gaan naar merken die hun identiteit kunnen versterken.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Nele Pieters
Over Stephanie Duval
Inhoudsopgave
Keeping up with the Joneses
Tel even tot tien
De strijd van bedrijven
02 Van customer centricity naar ‘you do you’
Survival of the fittest: mensen filteren irrelevante input en deselecteren voor ze selecteren
Consumenten zijn niet onveranderlijk
Het probleem
De huidige oplossing
You do you
03 You do you gebaseerd op community
De evolutie van competitive business strategy
Wat betekent het om te winnen?
We moeten ‘agree to disagree’
You do you, gebaseerd op community
Een perspectiefwisseling met sociale impact
04 Community Brand Methode©
Op welke behoefte wil je het antwoord zijn?
Hoe vertaal je deze behoefte naar een transactie?
Hoe ga je van een transactie naar het creëren van een rapport met de consument?
Individualisering, verbondenheid en identiteit
Community als een concept
05 Community brands als oproep tot langetermijndenken
Strategie is geen persoonlijk advies maar een objectieve keuze
Community geeft strategie stabiliteit zonder statisch te worden
Cultuur geeft richting aan strategie en vice versa
06 Een nieuw soort relatie met de consument
Laat ‘attract, engage, convert’ los
Door trendwatching blijf je bij. Met community watching geraak je vooruit.
Brand design moet niet origineel zijn. Het moet authentiek creatief zijn.
Influencer marketing creëert geen vertrouwen. Enkel jouw merk kan het vertrouwen winnen.
Sales trucjes kunnen geen behoefte creëren die niet bestaat. Een sterke identiteit is de ultieme growth hack.
Probeer geen brand communities te bouwen. Bouw iets dat een community wil bezoeken.
07 Bouwen aan een zelfverzekerde organisatie
De kracht van oogklepdenken in het uitvoeren van merkstrategie
De kracht van purpose in de strijd tegen burn-outs
You do you en de juiste werknemer zal je vinden
08 Agree to disagree
Een nieuwe machtsverhouding
Verandering is overal
Ego versus zelfbewustzijn
Arrogantie versus vertrouwen
You do you
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Dit boek staat op 1 boekenlijst...
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan