Tom Meerman (1959) is fotograaf en fotodocent. Zijn ervaring in fotocursussen en -beroepsopleidingen verwerkt hij in zijn boeken. In openbare interviews en in zijn wekelijkse krantenrubriek Zo Gezien analyseert hij hoe fotografen werken, wat hun drijfveren zijn en hoe communicatie via fotobeelden tot stand komt.
Meer over Tom MeermanComplexiteit in fotografie
Inzichten en begrippen voor fotografen
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789463563260Samenvatting
Fotografie lijkt zo simpel – druk op de knop en de foto is klaar – maar het is zo complex. Niet dat het moeilijk is, maar het is zo veelomvattend. Wie denkt dat kennis van de knopjes volstaat merkt snel dat dat onvoldoende is. Wie meent dat een mooi onderwerp ook tot mooie foto’s leidt vergist zich. Wie hoopt dat krachtige beelden vanzelf in de aandacht vallen komt bedrogen uit. Hoe hangt dat allemaal eigenlijk samen?
In dit boek wordt duidelijk dat wie bewust met de fotografie omgaat zich in een taalgebied heeft begeven waar niet de foto, de camera of de bewerking centraal staat, maar de fotograaf zelf met al zijn creatieve keuzes.
Een foto zegt niets als die niet bekeken wordt en dan is die betekenis ook nog afhankelijk van de context waarin de foto figureert. Het begin van een fotografisch traject is altijd een idee en het einde is communicatie. De complexiteit zal na het lezen van dit boek begrijpelijk zijn. Voor iedereen die het maak- en denkproces van fotografie wil begrijpen is dit boek een handleiding voor verdere ontwikkeling.
Jij bent fotograaf, docent, jurylid, curator, recensent, artdirector of mentor en wilt begrijpen hoe het werkt, die fotografie. In heldere hoofdstukken leer je met dit boek de verbanden kennen tussen alles waar een fotograaf mee te maken krijgt als die zijn gedachten wil laten uitmonden in resultaat.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
In dit hoofdstuk 2
Heel complex 3
Wie is fotograaf? 3
Wat is fotograferen? 3
Is fotograferen dan moeilijk? 4
Wie wil de fotografische taal kennen? 5
Tekst en het schema 5
Anekdotes 6
Anderen ook 6
1 Wie moet de complexiteit doorgronden? 9
In dit hoofdstuk 10
Doelgroep 11
Docent, student en analist 11
Doelen en middelen worden helder als een samenstel uiteengezet 12
2 Complexiteit overzichtelijk gemaakt 17
In dit hoofdstuk 18
Waarom moet dit verteld worden? 19
Kan het simpeler? 21
3 Van idee naar communicatie 23
In dit hoofdstuk 24
Vooraf 25
Foto’s vertellen over de wereld 25
Het idee 25
Hoofd en hart 26
Waar komt die inspiratie vandaan? 26
Openbaarmaking 27
Communicatie 28
4 Techniek en visie 31
In dit hoofdstuk 32
Techniek en ambacht 33
Stappen door de techniek 33
Visie en inhoud 35
Techniek of visie, kip of ei 35
Leren fotograferen 36
5 Talloze creatieve strategieën 39
In dit hoofdstuk 40
Vooraf 41
Nooit hetzelfde 41
Vrijheid 41
Technische creativiteit 43
Mechanische en dynamische fotografie 43
Optische fotografie 45
Beeldbewerking 46
Beeldmanipulatie 46
Presentatie 47
Object wordt subject 47
Moment en plaats 49
Standpunt innemen 49
Conclusie 50
6 Werken aan en in de fotografie 53
In dit hoofdstuk 54
Aan de slag 55
Werken aan de techniek 55
Uitrusting 55
Camera’s 56
Lichtgevoelig materiaal 56
Doka/computer 57
Montage 58
Afwerking 59
Werken aan licht 60
Licht bij het fotograferen 60
Werken aan het object 63
Tijd 63
Ruimte 64
Visualisatie 66
Ruimte en tijd omzetten in een afbeelding 66
Functies van de fotografie 69
7 De camera als katalysator en het dwingende onderwerp 71
In dit hoofdstuk 72
Valkuil 73
Camera onbelangrijk 73
Onderwerpen te over 74
Constanten en variabelen 75
De camera als katalysator 76
Het onderwerp dringt zich op 76
Focus op Fotografie: De complexiteit van het fotograferen
8 Foto’s maken: camera, werkplaats en omgeving 79
In dit hoofdstuk 80
Camera 81
Objectief: beeldhoek, grootste opening en scherpstelling 82
Diafragma 84
Sluiter: de belichting 86
Lichtgevoeligheid en ISO 86
Filters 87
Lichtbron 88
Licht meten: hoeveelheid, verdeling en kleur 88
Het gefotografeerde heeft een kleur, een vorm,
een maat en een locatie 90
Werkplaats: na de opname 92
Apparaten: in de doka en rondom de computer 92
Magie van de chemie en de eindeloze mogelijkheden
van de software 92
Beeld bewaard in korrels en bytes 92
9 Elementen van het beeld 95
In dit hoofdstuk 96
Samenhang 97
Disharmonie 98
Evenwicht 98
Negen beeldelementen, kort samengevat 100
1 Compositie, vorm en kader 100
2 Afbeelding, verhaal en symboliek 101
3 Ruimtelijke weergave 101
4 Textuur en structuur 101
5 Contrast, sfeer, licht en toon 102
6 Kleur en gevoel 102
7 Fotografische techniek 102
8 Manipulatie 103
9 Context 104
10 Rol van de context 107
In dit hoofdstuk 108
Context rondom de foto 109
Context rondom het onderwerp heeft gevolgen voor de foto 111
Context is niet altijd in de hand van de fotograaf 111
Originele context 111
Interne context 112
Externe context 112
11 Foto in kader en medium 115
In dit hoofdstuk 116
Foto is nog niet het eindresultaat 117
Medium geeft betekenis 117
De toeschouwer speelt zelf een rol 118
Het kader als betekenis 119
Openbaarmaking leidt tot communicatie 121
12 Beheersing van de techniek 123
In dit hoofdstuk 124
Fotografie zit vol technieken 125
In historisch perspectief volgen technische uitdagingen
en mogelijkheden elkaar op 126
Fotograferen met een blinddoek voor 127
Automatisch, of juist niet 128
13 Beheersing van de betekenis 131
In dit hoofdstuk 132
Direct-klaarfotografie 133
De camera zonder kwaliteit 133
Snel, sneller, snelst 135
14 De complexiteit is compleet gemaakt 137
In dit hoofdstuk 138
Over Tom Meerman, fotograaf en schrijver 143
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan