

Liz Hoffman is een vooraanstaand verslaggever van The Wall Street Journal, waarvoor zij sinds 2013 de financiële markten, de grote bedrijfsovernames en de kleine en grote intriges op Wall Street beschrijft.
Meer over Liz HoffmanDe noodlanding
Hoe de pandemie de grootste bedrijven van de wereld aan de rand van de afgrond bracht. Het inside verhaal
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789463822053Samenvatting
Begin maart 2020. Na jaren van onafgebroken groei stonden de beurzen hemelhoog. Niets wees erop dat dat snel zou veranderen. Maar nog voor het einde van de maand heerste paniek. Grote, beursgenoteerde bedrijven smeekten om noodhulp. Snel, scherp en genadeloos had de pandemie het handelsverkeer aan stukken gesneden.
Het virus zou een leiderschapstest blijken van de eerste orde. Directies die normaal gesproken kwartaal- of jaarplannen maken, zagen zich genoodzaakt instant-beslissingen te nemen. Soms pakten die goed uit, soms ook betekenden zij een doodvonnis voor hun bedrijf.
Liz Hoffman, die toegang heeft tot de bestuurskamers van de grootste bedrijven ter wereld, neemt de lezer in 'De noodlanding' mee naar het hart van de wereldeconomie. Zij laat overtuigend zien hoe de pandemie overal zwakke plekken blootlegde. Waar de kredietcrisis van 2008 vooral grote banken raakte, bedreigt de huidige crisis het hele bedrijfsleven. Aangevuurd door het aandeelhouderskapitalisme, blijken zij uitgehold door hun meedogenloze mars naar efficiency, het gebrek aan eigen vermogen, de 'lean' managementstrategieën.
Welke implicaties heeft de pandemie voor de toekomst van werk, leiderschap en kapitalisme? Zal deze crisis leiden tot een nieuw elan, tot meer maatschappelijk verantwoord ondernemen, tot een houdbare toekomstvisie? Of zal ze worden beschouwd als een kostbare fout die snel vergeten moet worden? De noodlanding brengt de werkelijke stand van zaken in onze moderne economie huiveringwekkend dichtbij.
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan