Constructief omgaan met conflicten en geschillen
Inleiding in probleemoplossend onderhandelen en bemiddelen
Paperback Nederlands 2022 1e druk 9789464511000Samenvatting
Onderhandelen en bemiddelen worden soms gelabeld als soft skills. Er is echter weinig soft aan deze materie. Integendeel, het is hard werken: het wantrouwen en de spanningen tussen partijen kunnen hoog oplopen. Onderhandelen en bemiddelen zijn daarom veeleer moeilijke human skills. Ze vergen een combinatie van vaardigheden en grondige theoretische kennis en ze vereisen een attitude van empathie en sensitiviteit voor de complexiteit van interpersoonlijke relaties.
Met dit boek willen de auteurs de lezer ondersteunen in het ontdekken en ontwikkelen van deze vaardigheden. Daarbij bouwen ze voort op de theorie van het ‘integratief onderhandelen’, met als doel een overeenkomst te vinden die verrijkend is voor alle betrokken partijen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden
1. Communiceren: van conflictueuze interactie naar constructieve samenwerking
1.1 Van posities naar belangen
1.2 De Ladder of Inference
1.3 Drie belangrijke shifts in conflictsituaties
1.4 Empathie en actief luisteren
1.5 Conflictstijlen
1.6 De rol van emoties
1.7 De interaf hankelijkheid van mensen in conflict
1.8 Transitie: van hoofdstuk 1 naar de hoofdstukken 2 en 3
2. Onderhandelen
2.1 Onderhandelen: theoretisch kader
2.2 Een onderhandeling voorbereiden
2.3 Een onderhandeling voeren
2.4 Collaboratief onderhandelen in het Belgisch Gerechtelijk Wetboek
3. Bemiddelen
3.1 Wat is bemiddeling?
3.2 Basisprincipes van bemiddeling
3.3 Modellen van bemiddeling
3.4 Het bemiddelingsproce
3.5 Omgaan met moeilijke situaties en faciliteren van verbinding
3.6 Omgaan met de techniek van de ‘caucus’ in bemiddeling
3.7 Omgaan met het recht en de advocaten van partijen in de bemiddeling
Literatuur
Over de auteurs
Anderen die dit boek kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan