De comeback van Europa
Na de crisissen, de toekomst
Paperback Nederlands 2023 1e druk 9789464750645Samenvatting
Na jaren van relatieve rust kreeg de Europese Unie de ene crisis na de andere te verwerken. Van de financiële crisis tot de oorlog in Oekraïne. Van de Brexit tot de pandemie. Aanvankelijk wist de Unie niet hoe ze met zo’n crisissen om moest gaan. Maar beetje bij beetje, crisis na crisis, hebben we sneller en krachtiger teruggeslagen. We hebben getoond dat we weerbaar en veerkrachtig kunnen zijn in een wereld die onzekerder en ontstabieler is geworden.
In De comeback van Europa beschrijft Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt hoe de Europese Unie zich een weg heeft gebaand door die crisissen. Het is een verhaal van onverwachte wendingen, van nieuwe uitdagingen en van al doende leren. Van Brempt maakt een staat op van de Europese Unie vandaag en beschrijft de uitdagingen voor het Europa van morgen. Welke plaats neemt Europa in op het steeds woeligere wereldtoneel? Wat betekent het om Europeaan te zijn? Kunnen we de strijd tegen klimaatverandering winnen, en hoe? Het zijn slechts enkele van de vragen die Van Brempt in dit boek beantwoord.
Tegelijk maakt ze komaf met de populistische en hardnekkige clichés die er over het Europese project bestaan. Leunend op haar rijke ervaring als Europees Parlementslid en vanuit haar geloof in de kracht en de meerwaarde van de Europese samenwerking.
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Gedaan met de rust: het tijdperk van de crisissen
Europa als wereldleider én pionier
Europa is meer dan een markt
Een assertief Europa op het nieuwe wereldtoneel
De machtigste democratie
Ten slotte
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan