Het wonder van de waarneming
Hoe mensen kijken naar beelden en naar de wereld
Paperback NL 2024 1e druk 9789464983265Samenvatting
Zien we wat we willen of verwachten te zien? Of is het simpelweg een kwestie van registreren hoe het licht door de dingen rondom ons gereflecteerd wordt? Wambacq ziet graten in beide theorieën en stelt een opvatting van de waarneming in de plaats die geïnspireerd is door de gestaltpsychologie en de fenomenologie. Deze opvatting laat haar toe om, zoals Rudolf Arnheim, een methode te ontwikkelen om beelden te lezen.
Dit boek situeert zich op de grens van filosofie, psychologie en kunsttheorie. Het maakt abstracte theorieën aanschouwelijk met verwijzingen naar artificiële intelligentie en hedendaagse kunstwerken. Het doet ons stilstaan bij wat er allemaal komt kijken bij de waarneming en hoezeer kunstenaars in staat zijn om dit te bespelen.
Specificaties
Lezersrecensies
Anderen die dit kochten, kochten ook
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan