Lees verder
Léon de Caluwé was sociaal psycholoog. Hij werkte als trainer en adviseur van onderwijsmanagers bij het Katholiek Pedagogisch Centrum. Daarna was hij lid van de Adviesraad Voortgezet Onderwijs, een niet-ambtelijk adviesorgaan dat de minister van Onderwijs adviseert over beleidsonderwerpen. Daarnaast werkte hij als expert regelmatig voor de OECD en voor de Raad van Europa. Na een korte periode bij de SIOO kwam hij in 1988 bij Twynstra Gudde. Léon de Caluwé overleed in juni 2019.
Meer over de auteursLeren adviseren
Het belang van echt vakmanschap
Paperback Nederlands 2013 2e druk 9789490463113Samenvatting
Leren adviseren is geschreven voor ervaren organisatieadviseurs die deze ervaring willen verdiepen en zichzelf verder willen professionaliseren. Het is ook geschreven voor afnemers van organisatieadvies. Want voor wie regelmatig adviseurs over de vloer heeft, is het verstandig om te weten hoe het beste met externe organisatieadviseurs wordt omgegaan en hoe u als opdrachtgever een professionele consultant in huis haalt.
Het boek geeft de stand van zaken weer over de kennis die is opgebouwd over professioneel handelen van organisatieadviseurs in adviesopdrachten. Het gaat in op de definities van organisatieadvies. Wat voor soorten kennen we? Hoe zien adviesprocessen eruit? Wat kunnen we zeggen over de effectiviteit van organisatieadvies? Hoe kunnen we daar greep op krijgen? Wat is het complete scala aan interventies waarvan adviseurs zich kunnen bedienen? Wat zijn hun competenties en hoe kun je die inzetten en ontwikkelen? Waar kan het goed gaan en fout gaan in interactie tussen klanten en adviseurs? Hoe kijken klanten naar adviseurs en hoe kijken adviseurs naar klanten?
Het boek begint met een overzicht van het terrein van organisatieadvies. Vervolgens gaan de auteurs in op onderwerpen als effectiviteit, interventies, competenties en interactie, en op vragen als wat willen klanten en wat zijn de verschillende perspectieven. Ook bevat het boek praktische instrumenten en tools. Praktische voorbeelden en casuïstiek illustreren de behandelde thema's.
Leren adviseren gaat over professioneel handelen in adviesopdrachten. Het bevat een overzicht van de gangbare internationale literatuur op dit terrein. In het bijzonder ook de oogst van tientallen jaren ervaring en onderzoek door de auteurs bij het Center for Research on Consultancy aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en bij de Management Consultancy Division van de Academy of Management. Het boek is bij uitstek geschikt voor zowel externe als interne adviseurs en hun opdrachtgevers die de basiskennis en -ervaring van het adviesvak beheersen. Die zich verder willen professionaliseren en hun handelen willen verdiepen. Het is dus ook zeer geschikt voor opleidingen die daarop gericht zijn.
Specificaties
Expertrecensies (3)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (2)
Over Léon de Caluwé
Over Elsbeth Reitsma
Inhoudsopgave
1. Adviseren en de organisatieadviseur
2. Effectiviteit en kwaliteit van organisatieadvies
3. Interventies en interveniëren
4. Competenties van organisatieadviseurs
5. Wat klanten willen en verwachten
6. Instrumenten en tools
7. Casuïstiek
8. Drie pijlers van het professionaliseren van organisatieadviseurs
Literatuur
Bijlagen
Register
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan