

Bert Coenen is werkzaam als buitengewoon lector begeleidingskunde aan de Hogeschool Rotterdam.
Meer over Bert CoenenCoaching de oorlog verklaard!
Een driedimensionale benadering van denken en handelen bij begeleiding en verandering
Paperback Nederlands 2014 1e druk 9789490951160Samenvatting
Dr. Bert Coenen trekt in dit boek ten strijde tegen de devaluatie van het begrip 'coaching'. Het woord coaching lijkt tegenwoordig synoniem aan 'begeleiding'. Coenen constateert dat de ooit heldere methode coaching is verworden tot een verzameling uiteenlopende waarden, visies, doelstellingen en werkwijzen met alle onduidelijkheden, tegenstrijdigheden, dilemma's en ambivalenties van dien. Dit boek is een oorlogsverklaring aan de kritiekloze omarming van het marktdenken in begeleiding en de beperkingen van een overwegend methodische benadering van begeleiding.
In 'Coaching de oorlog verklaard!' houdt Coenen een pleidooi voor een meerdimensionele benadering van begeleiding en vraagt hij nadrukkelijk aandacht voor een uitbreiding van de methodische dimensie met een contextuele en een relationele dimensie. Naast het hanteren van een bij de begeleidingsvraag passende methode gaat het bij begeleiding immers ook om inzicht in de omstandigheden waarin de problematiek speelt en om het inzicht dat het handelen vaak onaf, open en conflicterend is en de actieve inbreng van de begeleide persoon verlangt. Voor Coenen staat vast dat een overgang noodzakelijk is van een uit de vorige eeuw stammend 'methodisch regime' naar een eigentijds 'ethisch arrangement'. In begeleiding als ethisch arrangement staan de bij het proces betrokken mensen voor de opgave om zo veel mogelijk recht te doen aan vaak tegenstrijdige, oneindige en onoplosbare eisen en verlangens.
Het betoog van de auteur rust op een hecht filosofisch fundament met een sterke ethische component. De begeleidingskundige van Coenen is niet bang voor scepsis, handelt semiautonoom (doet recht aan tegengestelde opgaven van bedrijfsvoering en levensvoering), heeft veel aandacht voor de situatie en geeft door de differentiatie aan hoe een eerdere algemene situatie kan worden hervonden van waaruit men weer kan groeien en vernieuwen. In zijn betoog maakt Coenen regelmatig gebruik van voorbeelden uit de beeldende kunst. Deze worden in dit boek niet alleen gehanteerd als bron van inspiratie maar vooral als bron van kennis om tot andere inzichten te komen.
Bert Coenen studeerde sociologie en bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit te Rotterdam. In 2003 promoveerde hij aan de Universiteit voor Humanistiek. Thans is hij lector Begeleidingskunde aan de Hogeschool Rotterdam.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Bert Coenen
Inhoudsopgave
Voorwoord
Verkenning
Twee casussen
Ten oorlog
1. Omschrijving
1.1 Praktijk van supervisie, intervisie en coaching: relatiepraktijken
1.2 Praktijk van begeleidingskunde: een relationele praktij
1.2.1 Masteropleidingen
1.2.2 Beroepsverenigingen
1.2.3 Beunhazen
1.2.4 Samenvatting beroepenveld
1.3 Begeleiding als diagonale beweging: begeleidingskunde
1.3.1 Diagonaal en plasticitei
1.3.2 Verschillende percepties van de omstandigheden
Stelling nemen
2. Referentiepunten
2.1 Kernopgave
2.2 Nabootsing of toevoeging
2.3 Dogma of scepsis
2.4 Begeleidingskundige attitude
2.5 Palimpsest
2.5.1 Oorsprong en belang van palimpsest
2.5.2 Palimpsest in de architectuur
2.5.3 Palimpsest in de toonkunst
2.5.4 Palimpsest in de actuele beeldende kunsten
2.5.5 Palimpsest als 'methode' voor complexe begeleiding
2.5.6 Aspecten van een palimpseste 'methodiek'
2.6 Begeleidingskunde: ontrafelen van texturen
2.6.1 Schaduwen in de beeldende kunst
2.6.2 Zichtbaarheid als norm
2.6.3 Schaduwdenkers
Standhouden
3. De 21e eeuw
3.1 Een eerste waarschuwing
3.2 Verspreide initiatieven
3.3 Naar een samenhangend concept: sustainisme
3.3.1 Sustaine toepassingen
3.3.2 Het sustaine perspectief in het kort
3.3.3 Betekenis voor begeleidingskunde
3.3.4 Sustaine perspectief en begeleidingskunde
Doorstoten
4. Organisatie en arbeid in de 21e eeuw
4.1 Leven in een (tussen)tijd van verzadiging
4.2 Oude en nieuwe organisatievormen
4.3 Vormen van plastische coöperatie voor de 21e eeuw
4.3.1 Een restantencoöperatie
4.3.2 Op zoek naar andere bankvormen: gezinsbankieren, duurzaam bankieren, nutsbankieren
4.3.3 Van verticaal naar horizontaal toezicht (en verder)
4.3.4 Alternatieve energievoorzieningen
4.3.5 Coöperatieve mogelijkheden van zorg
4.3.6 Plastisch coöperatieve mogelijkheden voor het onderwijs
4.4 Oude en nieuwe arbeidsvormen
4.4.1 Traditionele arbeidsmarkt
4.4.2 Fremdkörper
4.4.3 Fremdkörper en begeleiding
4.5 Tussenstand
Aan het front
5. Begeleiding aan het begin van de 21e eeuw
5.1 Casus 1
5.1.1 De organisatie
5.1.2 De problematiek
5.1.3 De bijdragen van de afdeling Organisatie- en Systeemontwikkeling
5.2 Casus 2
5.2.1 De sector
5.2.2 De problematiek
5.3 Supervisor, coach, organisatieadviseur/ veranderkundige, begeleidingskundige
5.3.1 Dichotoom en diagonaal denken
5.3.2 Degeneratief interveniëren en regeneratief fitnessen
Debriefing
Nawoord
Literatuur
Bijlagen
Illustratieverantwoording
Register
Over de auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan